Gevangenis Dendermonde komt er na heropstart dossier

vrijdag 17 mei 2013


Karel Uyttersprot , federaal parlementslid, ondervroeg  staatssecretaris Servais Verherstraeten, over de lijdensweg van de gevangenis van Dendermonde.

Een korte samenvatting:

Met een parlementaire vraag van N-VA volksvertegenwoordiger Karel Uyttersprot aan de bevoegde staatssecretaris S.Verherstraeten, noteren we dat:

  • De gevangenis in Dendermonde blijft en dat dit niet ter discussie staat,
  • De vestigingsplaats Oud Klooster bevestigd wordt (een andere locatie is dus NIET aan de orde)
  • Er overleg geweest is met verschillende actiegroepen, maar zonder resultaat.

De actiegroepen dienden alsnog geen tegenvoorstel in. Zij zouden betrokken worden in overleg en realisatie, er werd voorgesteld om buffers te voorzien, … Een tegenvoorstel is nog steeds mogelijk,

  • De heropstart van het dossier heeft een vertraging van 2 jaar voor gevolg. Men hoopt, na realisatie van een nieuw PRUP in 2015 te kunnen starten.
  • De contacten/contracten met het consortium ,voor de realisatie van de gevangenis, blijven, waardoor een grotere schadeclaim voorkomen wordt.


Mondelinge vraag aan mijnheer de staatssecretaris voor de Regie der Gebouwen Servais Verherstraeten betreffende heropstart van het dossier van de gevangenis van Dendermonde

- de heer Karel Uyttersprot aan de staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister, en staatssecretaris voor de Regie der Gebouwen en Duurzame Ontwikkeling, toegevoegd aan de minister van Financiën, belast met Ambtenarenzaken, over "het dossier van de gevangenis van Dendermonde" (nr. 17702)

05.01 Karel Uyttersprot (N-VA): Mijnheer de staatssecretaris, mijn volgende vraag heeft te maken met de impasse in verband met de gevangenis van Dendermonde, u wel bekend, want u had er onlangs nog een overlegvergadering.

Ik heb eigenlijk drie vragen hieromtrent, over de nieuwe en de oude gevangenis. Mijn eerste reeks vragen betreft de nieuwe gevangenis. Er werd beslist het terrein Oud Klooster te kiezen als site voor de nieuwe gevangenis, wat op sterk verzet stuitte van buurtbewoners, activisten en actiecomités. Normaal gezien zou in het najaar van 2013 de nieuwe gevangenis moeten worden opgeleverd. Er waren echter een aantal problemen.

U zou als staatssecretaris bevoegd voor de Regie der Gebouwen en bouwheer van de nieuwe gevangenis hebben gepoogd om met de actievoerders tot een oplossing te komen. Een van de finale voorstellen zou zijn geweest dat een vertegenwoordiger van elke actiegroep in het beleidscomité en in het opvolgingscomité zou mogen plaatsnemen. De actiecomités hadden hier echter blijkbaar geen oren naar en zouden het voorstel hebben afgewezen. De actiecomités waren er niet voor te vinden, omdat zij de locatie van de gevangenis totaal ongeschikt achten.

Tot wanneer hebben de actiecomités de tijd om tegenvoorstellen te formuleren? Is er reeds een tegenvoorstel geformuleerd? Blijft de huidige locatie behouden? Ik hoop van wel, want anders zitten wij zeker in een impasse.

Wanneer kan, gezien de huidige omstandigheden, de gevangenis er ten vroegste komen? Met andere woorden, op welke vertraging rekent u? Hoe verlopen de contacten met de andere beleidsniveaus?

Wij vernemen voorts dat het dossier volledig vanaf nul zou worden heropgestart. Is dat zo? Wat is dan de timing van de nieuwe opstart? Worden de nodige schikkingen getroffen om de problemen uit het verleden te voorkomen?

Hoeveel bedragen op dit ogenblik de kosten ten laste van de federale overheid? Welke kosten worden er nog verwacht tot en met de heropstart van het dossier? Welke kosten worden er verwacht na de heropstart?

05.02 Staatssecretaris Servais Verherstraeten: Mijnheer de voorzitter, het klopt inderdaad dat ik de afgelopen maanden in diverse vergaderingen onderhandelingen heb gevoerd met de drie actiecomités, die tegenstander zijn van de bouw van de nieuwe gevangenis te Dendermonde. Die gesprekken hebben in een positieve en opbouwende sfeer plaatsgevonden en ik dank de leden ervan daar ook voor. Uiteraard vind ik het jammer dat het voorstel dat ik naar buiten bracht, uiteindelijk verworpen werd. Van het pakket dat op tafel lag, hebt u een deel aangegeven, maar het omvatte meer. Zo ging het ook over de uitbreiding van de bufferzones, over randinvesteringen, over engagementen om betrokken te worden tijdens de bouwwerkzaamheden en ook op een of andere manier betrokken te worden tijdens de exploitatie van de gevangenis. Daarmee heb ik getracht rekening te houden met ieders bekommernissen.

Voor de duidelijkheid, bij de gesprekken was steeds het uitgangspunt dat er op die site een gevangenis zou komen. Ik heb telkens aan de omwonenden voorafgaandelijk en herhaaldelijk gezegd dat ik niet kon terugkomen op beslissingen en vooral contractuele engagementen van de vorige regering.

Aan de actiecomités heb ik gevraagd om tot en met de paasvakantie de tijd te nemen om weer contact op te nemen met eventueel een tegenvoorstel. Dat is er jammer genoeg niet gekomen.

De contacten met de actiecomités zijn correct verlopen. Zij waren er ook van op de hoogte dat ik daarover publiekelijk zou communiceren nadat zij mij kenbaar hebben gemaakt niet akkoord te kunnen gaan met onze voorstellen. De communicatie is dus helemaal niet alleen via de pers verlopen. Mijn deur blijft overigens altijd open.

Zoals ik eerder heb gezegd, blijf ik bij de beslissing dat er een nieuwe gevangenis komt te Dendermonde. Ik ben momenteel dan ook gestart met voorbereidingen en gesprekken om een nieuw PRUP mogelijk te maken.

Alternatieve locaties werden in het verleden reeds meermaals onderzocht. Heel wat experts hebben de huidige site geschikt bevonden. Een meerderheid in de omgeving heeft ook geen bezwaar geuit tegen de keuze van de locatie. Bovendien, andere locaties zullen meer dan waarschijnlijk, zoals vaak bij de bouw van nieuwe gevangenissen, ook andere tegenstanders met zich meebrengen.

De plannen die werden opgesteld, werden specifiek gemaakt voor de huidige site. Een ontwerp kan niet zomaar verplaatst worden naar een andere locatie.

In verband met de schadevergoedingen en de reeds betaalde bedragen verwijs ik naar al mijn eerdere antwoorden hieromtrent omdat deze bedragen ongewijzigd zijn gebleven.

Indien wij in juni het contract verbreken, is er inderdaad een verbrekingsvergoeding die kan oplopen tot 16 miljoen euro, maar dit is niet aan de orde. Wij zijn momenteel gesprekken aan het voeren met het consortium, dus dit zal vermeden worden. Het is de bedoeling dat het contract wordt verlengd en dat de lopende financiële kosten tot een minimum worden herleid. Ik kan dus nog niet meedelen wat er in de toekomst zal worden bepaald, aangezien deze onderhandelingen nog lopen.

U merkt echter dat de omvang van de schadevergoedingen maakt dat ik niet terugkan. Dat is ook hetgeen ik aan de mensen heb gezegd. Een andere site kiezen is een schadevergoeding betalen van bedragen in de buurt van degenen die ik daarnet heb gegeven.

De opmaak van een nieuw PRUP neemt de nodige tijd in beslag. Wij hopen dat wij binnen twee jaar kunnen starten met de bouw van de gevangenis, maar ik ben voorzichtig om daar nu reeds een exacte timing op te zetten. Op dat vlak heb ik dus het grootste voorbehoud.

Uiteraard wordt met alle betrokken instanties samen gezeten om mogelijke problemen uit het verleden te voorkomen bij een nieuw uitvoeringsplan.

05.06 Karel Uyttersprot (N-VA): Mijnheer de staatssecretaris, ik noteer een paar punten. De contacten met de actiecomités blijven in stand en ze behouden de mogelijkheid om suggesties te doen. De site ligt zowat in mijn achtertuin. Ik ging er vorige week nog fietsen. Men is daar inderdaad bezig met de aanleg van de infrastructuurwerken en wegen.

Belangrijk is dat de keuze voor het oude klooster blijft en dat het uiteraard ook Dendermonde blijft. Met betrekking tot het consortium noteren we dat de gesprekken voort worden gezet en dat de overeenkomsten verder zullen worden gevalideerd, maar dat het toch wel minimum drie jaar zal duren eer er schot in de zaak komt.

Het incident is gesloten.

Comments

0 Responses to "Gevangenis Dendermonde komt er na heropstart dossier"

Een reactie posten

Karel Uyttersprot (soms) On Twitter

Goeie Vlaamse Twitteraars

De verandering begint in Denderbelle - Lebbeke - Wieze

 

DENKEN–DURVEN–DOEN




Dagelijks worden wij geconfronteerd met de problemen en zorgen van ondernemers, medewerkers, werkzoekenden, ... Dit zette mij aan het denken.

In plaats van langs de zijlijn te blijven staan, heb ik een boeiende job opzij gezet om via de politiek mee te timmeren aan een beleid van durven.

Als oplossing om uit de puinhoop te geraken, ben ik van oordeel dat een grondige staatshervorming dringend nodig is om zo de problemen, zoals een drastische hervorming van justitie, werkgelegenheid en jobs, echt betaalbare pensioenen, veiligheid en ondernemerschap, ... aan te pakken.
Dit wil ik doen.

Berichtenarchief