Kapelletje Veldekensstraat Lebbeke

woensdag 2 mei 2012

Buren herstellen kapelletje.
Waar men gaat langs Vlaamse wegen...


 
Op de hoek van het oude en nieuwe gedeelte van de Veldekensstraat te Lebbeke staat al decenialang een kapelletje te pronken. Dit wordt in principe bewoond door de Heilige Antonius. Het dateert van toen de gesloten huizenrij gebouwd werd. Jammer genoeg is dit kapelletje reeds enkele keren het doelwit geweest van vandalisme: ruitje gebroken ,beeldje ontvreemd, pannetjes weggeslagen,... Recent nog was de Heilige man verdwenen en het gebouwtje beschadigd.

Als buurtbewoner ga ik regelmatig met de kleinkinderen een wandelingetje maken, naar de kippen van Carin, naar de weide met schapen, naar het kapelletje.
Tot mijn verrassing zag ik deze morgen dat de buren het kapelletje aan het herstellen waren, er was zelfs een nieuwe bewoner in de nis geplaatst, een Mariabeeld. Het was de buren aanvankelijk onbekend wie het beeldje geplaatst had, maar deze onbekende bleek Lieve te zijn. De Heilige Maria zal waarschijnlijk haar nieuwe woonst opnieuw moeten verlaten voor de echte bewoner van dit kapelletje, de H.Antonius.

Of hoe buren de oude Vlaamse tradities in ere houden en vandalisme herstellen.

Karel Uyttersprot

Comments

0 Responses to "Kapelletje Veldekensstraat Lebbeke"

Een reactie posten

Karel Uyttersprot (soms) On Twitter

Goeie Vlaamse Twitteraars

De verandering begint in Denderbelle - Lebbeke - Wieze

 

DENKEN–DURVEN–DOEN




Dagelijks worden wij geconfronteerd met de problemen en zorgen van ondernemers, medewerkers, werkzoekenden, ... Dit zette mij aan het denken.

In plaats van langs de zijlijn te blijven staan, heb ik een boeiende job opzij gezet om via de politiek mee te timmeren aan een beleid van durven.

Als oplossing om uit de puinhoop te geraken, ben ik van oordeel dat een grondige staatshervorming dringend nodig is om zo de problemen, zoals een drastische hervorming van justitie, werkgelegenheid en jobs, echt betaalbare pensioenen, veiligheid en ondernemerschap, ... aan te pakken.
Dit wil ik doen.

Berichtenarchief