In week 5 van het nieuwe jaar laat de dienstverlening zich op onze lijn kennen:
- Afgelopen maandag 30/1 was er een nationale staking, ten gevolge van de nieuwe besluitsvorming van Di Rupo I. De vakbonden konden zich niet vinden in de pensioensregelingen en besparingen van de nieuwe regering.
- Woensdag 1/2 laatst leden was er een wilde, onaangekondigde staking van de treinbegeleiders in Brussel-Zuid omwille van de verhuisplannen van het personeel over een afstand van 200 meter…
Daarnaast zorgde op woensdag ook de koude temperatuur voor problemen aan de infrastructuur: door een kapotte bovenleiding werd het ochtendverkeer op lijn 60 ernstig verstoord met vertragingen van langer dan een uur tot gevolg. De communicatie was erbarmelijk en zelfs railtime weigerde op een bepaald moment om nog langer vertragingen mede te delen op hun website. Vele niet geïnformeerde pendelaars stonden aan temperaturen van -6,5°C meer dan een uur in de kou te wachten. Niet alle halten zijn immers voorzien van een station en bovendien waren niet alle stationsgebouwen open om in te schuilen voor de kou.
- Donderdag 2/2 waren er opnieuw problemen aan de infrastructuur tussen Opwijk en Merchtem met opnieuw vertragingen.
- Vrijdag 3/2 was de trein van 7u15 in Lebbeke naar Brussel-Zuid beperkt tot het station van Bockstael.
Daarna reed de trein verder naar Station van Schaarbeek, 2 treinen komende van Brussel-Zuid waren afgeschaft omwille van problemen in Brussel-West of hadden vertraging omwille van koperdiefstallen.
Bovendien zijn vele rijtuigen op lijn 60 verouderd en laat de verwarming het vaak afweten, waardoor de treinreigers ook op de trein niet van de koude verlost zijn.
N-VA Lebbeke : “ wij pleiten ervoor dat, in afwachting van de geplande vernieuwingswerken, de oude treinstellen nagekeken worden en waar nodig hersteld en dat de leidingen van de treinen met regelmaat nagekeken en hersteld worden en voortaan voor de winter getest worden op hun bestendigheid tegen winterweer.
Daarnaast pleiten wij voor een duidelijkere en eerlijkere communicatie naar de treinreiziger: het tijdig melden van grote vertragingen en afgelasting van treinen dient prioritair te zijn bij vriestemperaturen, zodat pendelaars niet onnodig de kou trotseren en eventueel op een later tijdstip terug kunnen komen.
Om onze eisen kracht bij te zetten, zullen wij bij de NMBS een klacht indienen tegen de huidige praktijken. Wij raden elke benadeelde pendelaar aan om zijn opmerkingen ook door te geven aan de ombudsman van de NMBS.”
Voor N-VA Denderbelle-Lebbeke-Wieze,
An Vervliet – Secretaris en trein gebruiker N-VA Denderbelle-Lebbeke-Wieze
Duncan Braeckevelt – treingebruiker N-VA Denderbelle-Lebbeke-Wieze
Pieter Paul Moens – treingebruiker N-VA Denderbelle-Lebbeke-Wieze
Een reactie posten