“Inleefreis” met Transport Macharis - september 2011

zaterdag 8 oktober 2011

Vrachtwagens en truckers: onverbeterlijke cowboys of koningen van de weg? Vraag voor meer respect!



Het vrachtvervoer neemt een dominante plaats in op onze autowegen en zijn dikwijls mede de oorzaak van verkeerscongestie en files.

Maar zij zorgen er ook voor dat er dagelijks verse sla en groenten in de winkel liggen, dat uw tuinmeubelen geleverd worden, dat het wisselstuk van uw defecte wagen in de garage komt, dat de kledij in de rekken van de kledingszaak hangen, …

Ervaringsstage – inleefreis


Met het oog op een betere kennis van de job, trok ik een paar dagen mee met een vrachtwagen van Transport Macharis. Dit bedrijf is gevestigd in Dendermonde en trekt binnenkort naar het industrieterrein Hoogveld waar ze een gloednieuw magazijn, garage, parkeerplaatsen zullen in gebruik nemen. Dit familiebedrijf telt 40 vrachtwagens en 70 opleggers.

De chauffeur met wie ik optrok was Laurens Costanzo, 25 jaar chauffeur en een boeiend verteller met zeer ruime ervaring. Tijdens het week-end baat hij een Italiaans restaurant uit in Lebbeke : De Eetkamer. Laurens was een uitstekende ‘reisleider’. De trekker waarmee we reden is een DAF410.

Vooreerst voeren wij een oplegger met retourvracht, lege paletten en verpakkingsmateriaal naar Honda-Gent. Daar wachtten wij op de lading van een vracht diverse auto-onderdelen die in Keulen moeten geleverd worden. Tot 15u mogen bestellingen doorgegeven worden aan Honda Gent om vervolgens om 15u30 exact te vertrekken richting Duitsland.

In Gent maken wij van de gelegenheid gebruik om oud medewerkster bij Voka, Cara Labath te begroeten, die momenteel werkzaam is bij Honda als HR specialist. Wij ontmoeten er ook Hans De Jaeger, directeur Honda-Aalst.

Rij- en rusttijden

Wij mogen maximum 4u30 rijden en moeten dan 45 minuten stoppen. Nadien mag er opnieuw 4u30 gereden worden. Wij bereiken Keulen op de valreep. Zelfs als men op 500m van de losplaats de 4u30 bereikt, moet men stoppen en 45’rusten. Zo kan men stranden op enkele kilometers van huis en de nacht in de vrachtwagen moeten doorbrengen als men de maximumtijd heeft bereikt. De vrachtwagen heeft een snelheidsbegrenzer die op 85km staat, maar een kleine marge toelaat.



Alles wordt gemeten door de (verplichte) tachograaf. Daarnaast heeft de vrachtwagen ook specifieke boordapparatuur.

Slapen en eten


Slapen gebeurt in de cabine, waar slaapplaats is voor 2 personen. De cabine is ruimer en ongeveer 1m80 hoog, voorzien van koelkast, bergruimte, ... Wij eten onze boterhammen in de vrachtwagen. ’s Avonds genieten wij een warme maaltijd in een typische restaurant voor truckers: lekker zonder pretentie. In het restaurant zijn alle tafeltjes bezet door eenzame chauffeurs.

De parking rond het restaurant is betalend (€7,5/nacht). ’s Morgensvroeg is er in de buurt een eetkiosk voor chauffeurs waar je vanaf 5u een broodje en koffie kunt aanschaffen.

Caravans d’ amour

Op een avondtrip van een industriezone naar een restaurant, rijden wij langs tientallen kleine caravans, enkel verlicht met theelichtjes, waar men terecht kan om liefde te kopen.

Werk en voorwaarden

De chauffeurs verdienen iets meer dan €10/u, krijgen een drank- en verfrissingsvergoeding van €35/nacht. Dankzij de vele uren die men presteert, komt men aan een goed loon.

Wij komen tal van truckers tegen met een Oost-Europese nummerplaat. Deze chauffeurs zouden aan een veel lager tarief rijden.

Ook op de laad- en losplaatsen zijn er arbeiders van Kazachstan, Oekraïne, Rusland, ... Boetes (snelheid, rij- en rusttijden, ...) moeten de chauffeurs begrijpelijkerwijze zelf betalen. De boetes voor bepaalde overtredingen kosten in Frankrijk €135, voor éénzelfde overtreding in Duitsland betaalt men €50, ...

De vrachtwagen kan 1200 liter diesel tanken en verbruikt ongeveer 30 liter/100km. Controles komen beperkt voor.

Lossen en retour

Het lossen van de Honda-vracht uit Gent gebeurt in het CAT distributiecentrum Keulen. Bij de aankomst vliegen 2 heftrucks in de laadruimte, waarna anderen de lading hergroeperen om, samen met andere goederen van elders, te vertrekken naar alle windstreken.

Onze retourvracht bestaat uit tientallen stalen buizen van 1m tot 11m lang en met een diameter van 20cm tot 60cm, die wij moeten laden op 4 verschillende plaatsen in het Rurhgebied, bestemd voor 3 verschillende klanten in Dessel, Kruibeke en Eeklo. Geen sinecure.



In de weekdrukte trekken wij van de ene plaats naar de andere. Laurens heeft bij Transport Macharis de concrete orderbonnen meegekregen per afhaalpunt en per klant. Doorgaans liggen de bestellingen klaar, maar ook daar is het nog wachten. De eigen vrachtwagens van de staalbedrijven hebben voorrang op het laden.

Op de 2de laadplaats in Neuss wachten wij ruim een uur. De vrachtwagen voor ons wordt geladen, maar dan vertrekken de (Russische) verladers zonder een woordje uitleg voor hun schafttijd. Wachten dus en kalm blijven. De 3de laadplaats is Klochner Stahl en nadien bij Interfer Rohrunion Knauf.

Het Ruhrgebied blijft blijkbaar het centrum van de staalnijverheid? Stuk voor stuk grote bedrijven met een sterke specialisatie, maar eerder verdeelcentrum dan productie. Het staal komt van Arcelor Mittal Roemenië.

Respect

Een opvallen vaststelling is dat een vrachtwagenchauffeur dikwijls een slechts reputatie heeft en weinig hoffelijk wordt behandeld. Zij worden niet gauw vriendelijk bejegend, men doet hen lang wachten en hebben weinig of slechte faciliteiten op de laad- en losplaatsen.

Het gebruikelijke sanitair in de kantoren mag door chauffeurs niet gebruikt worden. Zij worden verwezen naar een ruimte in een achterplaats. Ook de verfrissingsmogelijkheden of koffieruimtes zijn uitzonderlijk. Men beseft te weinig dat deze chauffeurs reeds vele uren en nachten onderweg zijn.

Toegegeven, sommige chauffeurs vertonen evenmin respect voor de geboden accommodatie. In een distributiecentrum was er nieuwe accommodatie voor truckers en deze lag er vuil bij. De goeden moeten het hier met de kwaden bekopen.

Aantal vaststellingen en aanbevelingen

- Rij- en rusttijden zijn een absolute noodzaak waar niet kan op ingeleverd worden, een kleine marge moet echter mogelijk zijn.

- Permanente vorming van de chauffeurs inzake rechten en plichten rijgedrag, ... is een noodzaak (tegen 2016 moeten chauffeurs 35 u vorming krijgen).

- Sanitaire voorzieningen, koffieruimten, ... zijn ondermaats. Respect voor en van chauffeurs is essentieel.

- Wachttijden zouden kunnen herleid worden tot een minimum door een betere planning. Ook een lokale groepering van vracht, vooraleer het internationaal laden begint, zou een voordeel zijn. Een beetje goodwill bij laden en lossen is hier noodzakelijk.

- De formaliteiten zijn, sinds 1992 (afschaffing der intra-douanegrenzen) en mede dankzij Schengen, tot een minimum herleid. Geen paklijsten, TIR, TTR, facturen, ... meer. Enkel een CMR volstaat doorgaans.

- Waar vroeger de laad- en losploegen van bedrijven werkten in 2 shiften, van 6-14 u en van 14-22 u, zijn de ze herleid tot vanaf 8 u s’ morgens tot 16.00 u. Dit brengt met zich mee dat de camions zich in de spits van het verkeer bevinden zowel ’s morgens als in de namiddag; een aanpassing en stimulering van uitgebreidere tijden zou heel wat fileleed oplossen.

- Goed uitgeruste centrale parkeerterreinen, voorzien van sanitair, water, elektriciteit,... (eventueel betalend) zouden een oplossing kunnen zijn voor vreemde chauffeurs of lokale transporteurs die geen eigen parkeerplaatsen hebben.

Karel Uyttersprot

Comments

0 Responses to "“Inleefreis” met Transport Macharis - september 2011"

Een reactie posten

Karel Uyttersprot (soms) On Twitter

Goeie Vlaamse Twitteraars

De verandering begint in Denderbelle - Lebbeke - Wieze

 

DENKEN–DURVEN–DOEN




Dagelijks worden wij geconfronteerd met de problemen en zorgen van ondernemers, medewerkers, werkzoekenden, ... Dit zette mij aan het denken.

In plaats van langs de zijlijn te blijven staan, heb ik een boeiende job opzij gezet om via de politiek mee te timmeren aan een beleid van durven.

Als oplossing om uit de puinhoop te geraken, ben ik van oordeel dat een grondige staatshervorming dringend nodig is om zo de problemen, zoals een drastische hervorming van justitie, werkgelegenheid en jobs, echt betaalbare pensioenen, veiligheid en ondernemerschap, ... aan te pakken.
Dit wil ik doen.

Berichtenarchief