Geef de horeca nieuwe kansen
Wat zegt de sector - de horeca - over de problemen ?“Iedere klant mag eens bij mij langkomen om te zien hoe groot de papierberg is waar ik me moet doorheen worstelen. Van rust is nooit sprake. Attesten, keuringen, vergunningen, … : het houdt echt nooit op. In plaats van te focussen op onze klanten zijn we urenlang met paperassen bezig. Collega-hoteliers die ook een restaurant uitbaten hebben het zelfs nog moeilijker.”
Andy Bonheure, hotel Botaniek, Brugge
“Veel collega’s hebben het niet altijd makkelijk met hun brouwerijcontracten. De beide partijen moeten open kaart kunnen spelen. Een zeer strenge exclusiviteit van drankafname leidt er bijvoorbeeld toe dat je als uitbater je klanten al eens moet ontgoochelen. Niemand vindt dit leuk. Zeker niet in een sector waar de klant voortdurend koning hoort te zijn.”
Marcel Van Looy, café ’t Elfde Genot, Sint-Niklaas
“Ik vind het logisch dat de overheid de consument beschermt en dus ook controles voor de volksgezondheid uitvoert. Al kunnen die controles op een andere, betere en vooral efficiëntere manier worden opgezet. Wie in de fout gaat, krijgt best meteen heel concreet advies om de moeilijkheden aan te pakken en op te lossen.”
Nabilla Ait Daoud, broodjeszaak Tramezzini, Antwerpen
“Bij starters in de horeca ligt het aantal faillissementen jammer genoeg hoog. Daarom alleen al is het belangrijk dat wie nieuw begint, tijdig goed en gedegen advies krijgt. Ook naschoolse opleidingen blijven belangrijk. De sector zelf ontwikkelt al jaren een breed opleidingsaanbod. Ik vind dat zeer goed. Want méér professionalisering leidt per definitie tot méér kwaliteit.”
Kelly Verheyden, bistro Poeskaffee, Lier
“Ach, ik heb het al zo vaak gehoord. Men wil de horeca steunen door de btw-voet te verlagen. Dat men dat dan verdorie eindelijk eens doet. Met de verplichte invoering van de nieuwe elektronische kassa’s (zomer 2013) is het nu of nooit. Na de verlaging van de btw op voeding, moet ook de btw op dranken naar omlaag. De bal ligt in het kamp van de regering-Di Rupo. Wil men nu eindelijk woord houden!?”
Ann Leyssens, frituur-restaurant Stefan en Ann, Heusden-Zolder
“Horecapersoneel vlot en gepast inzetten wordt meer en meer een probleem. Dat we bij manifestaties of bij prachtig weer forse piekmomenten kennen, dat weet iedereen. Toch is het net dan bijzonder moeilijk om extra personeel in te zetten. Jammer voor onze klanten, voor onszelf als ondernemer, maar ook voor medewerkers die echt willen werken.”
Peter Geeurickx, Peters’ Resto, Opwijk
Een reactie posten