24 januari 2013 : Wetsontwerp tot invoering van het Wetboek van economisch recht

zondag 27 januari 2013

Wetsontwerp tot invoering van het Wetboek van economisch recht (2543/1-5)

Algemene bespreking : Plenumvergadering Donderdag 24 januari 2013

De algemene bespreking is geopend.


15.01 Karel Uyttersprot, rapporteur: Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, collega’s, er bestaat een Burgerlijk Wetboek en een Gerechtelijk Wetboek. Nu komt ook het economisch recht met een groot Economisch Wetboek. Dat Wetboek omvat een algemeen juridisch kader inzake economische aangelegenheden die voornamelijk tot de bevoegdheid van de federale en Europese overheden behoren.

Het Wetboek is eigenlijk gebaseerd op de werkzaamheden van een rondetafel die een evaluatie en modernisering van het economisch recht voor zich nam en dat in 2003 publiceerde in een eindverslag.

Het bestaat uit zeventien boekdelen die op een logische wijze gestructureerd zijn in het systeem van een soort aanbouwwetgeving. De zeventien boeken zijn ingedeeld in Romeinse cijfers van I tot XVII en dit in een combinatie met Arabische of westerse cijfers die de onderverdeling van de artikelen uitmaken.


Deze werkwijze maakt het mogelijk om de boekdelen in een willekeurige volgorde te behandelen over verschillende zittingsperiodes heen.

Het eerste voorliggend wetsontwerp omvat boek I met definities, dit is een algemeen begrippenkader. Boek II, de algemene beginselen, omvat een omschrijving van het toepassingsgebied met als grondrecht de vrijheid tot ondernemen.

Boek VIII, kwaliteit van producten en diensten, bevat de materieelrechtelijke beginselen die over
verschillende wetteksten zijn verspreid.

Hierin toch een aantal weetjes, een aantal meeteenheden, de meetstandaarden en meetinstrumenten en de wettelijke eenheden zoals de meter. Ik waag mij niet aan de definitie van de meter want het gaat tot negen cijfers na de komma, de kilogram, de seconde, de ampère, de kelvin, de kandela en de eenheid van stof of de mol.

De mol is de eenheid van stof van een systeem dat evenveel elementaire entiteiten bevat als er atomen zijn in 0,012 kilo koolstof 12, C12. Dat leren wij dus allemaal uit dat wetboek.

Deze wettelijke meeteenheden moeten worden gebruikt in alle authentieke akten, in de akten uitgaande van openbare machten, onderhandse akten, geschriften, facturen en relaties tussen bedrijven.

Bij de behandeling op dit wetsontwerp waren er uiteenzettingen van N-VA, van de heren Logghe, George, Tuybens en Balcaen en de dames Emmery en Coudyser.

Er waren amendementen, onder andere een amendement van de minister zelf, wat ons verheugt, die ingaat op een voorstel van N-VA om de definitienorm in overeenstemming te brengen met de Europese richtlijn daaromtrent.

De N-VA had nog een aantal andere amendementen, net als Ecolo/Groen. Wat de timing betreft, omvat het voorliggende wetsontwerp omvat de boekdelen I, II en VIII. In een eerste fase zullen er vijf boekdelen zijn: het voorliggende wetsontwerp, mededinging, prijzen en veiligheid. Een tweede deel omvat eveneens vijf boekdelen: de kruispuntbank voor ondernemingen, de dienstenwetgeving, de boekhoudwetgeving, consumentenkrediet, hypothecair krediet, elektronische economie en rechtshandhaving. De minister heeft ons beloofddat dit tegen eind januari zou worden voorgelegd aan de commissie.

Een derde onderdeel slaat op technische aspecten zoals overleg, crisissituaties en bijzondere overeenkomsten. Deze zouden eind maart worden voorgelegd. Alles samen komen we daarmee uit op eind 2013.

Als ik mag, mijnheer de voorzitter, ga ik nog even verder met het N-VA-standpunt. De N-VA staat
positief tegenover dit initiatief om economisch gecoördineerde wetten in een economisch wetboek samen te vatten, analoog met andere bestaande wetboeken. Door de samenbundeling van de regels van het economisch recht wordt het mogelijk om een algemeen beeld te krijgen op de grote evenwichten die het wetboek doorkruisen. Het beantwoordt aan een reële behoefte op Europeesrechtelijk en federaal vlak, maar wij vragen toch ook oog te hebben voor de evolutie op het vlak van de bevoegdheidsverdeling naar de
Gewesten.

Wij hebben nood aan een efficiëntiewinst ten behoeve van de rechtszekerheid voor onze ondernemingen, de consument en de overheid. Wij vragen een coördinatie van alle economische bepalingen. Ook belangrijke wetten die een invloed hebben op het economisch leven zouden hier aan bod moeten kunnen komen. Ik geef als voorbeeld de wet op de continuïteit van ondernemingen.

Voor het tweede boek vragen wij een moderne constructie, met inbegrip van een grote schoonmaak in het economisch recht. Daarbij moet rekening worden gehouden met alle Europese, maar ook gewestelijke normgevers. Wij stellen ook voor om te schrappen wat overbodig is en te coördineren naar een grotere efficiëntie en transparantie inzake procedures en termijnen. Wij zien ook graag uit, mijnheer de minister, naar de exhaustieve inhoudstafel die u in de commissie heeft beloofd.

Zoals gezegd, staan wij positief ten aanzien van dit initiatief. Wij zullen het voorliggende wetsontwerp dan ook steunen.

Comments

0 Responses to "24 januari 2013 : Wetsontwerp tot invoering van het Wetboek van economisch recht"

Een reactie posten

Karel Uyttersprot (soms) On Twitter

Goeie Vlaamse Twitteraars

De verandering begint in Denderbelle - Lebbeke - Wieze

 

DENKEN–DURVEN–DOEN




Dagelijks worden wij geconfronteerd met de problemen en zorgen van ondernemers, medewerkers, werkzoekenden, ... Dit zette mij aan het denken.

In plaats van langs de zijlijn te blijven staan, heb ik een boeiende job opzij gezet om via de politiek mee te timmeren aan een beleid van durven.

Als oplossing om uit de puinhoop te geraken, ben ik van oordeel dat een grondige staatshervorming dringend nodig is om zo de problemen, zoals een drastische hervorming van justitie, werkgelegenheid en jobs, echt betaalbare pensioenen, veiligheid en ondernemerschap, ... aan te pakken.
Dit wil ik doen.

Berichtenarchief