2012-12-18 Mondelinge vraag : de nakende splitsing van het IBR

donderdag 24 januari 2013

Mondelinge vraag aan de minister van Economie Johan Vande Lanotte (SP.a) door Kamerlid Karel Uyttersprot (N-VA) betreffende de nakende splitsing van het IBR

Op 7 september kondigde u als bevoegd minister de beleidsintentie aan om snel een splitsingsproject voor te leggen met betrekking tot de splitsing van het Instituut Der Bedrijfsrevisoren. Gezien het een persoonsgebonden materie betreft, is de meest evidente optie de splitsing in twee verschillende instellingen, georganiseerd volgende Nederlandse en de Franse taalrol. Bovendien voegde u er uitdrukkelijk aan toe op dit succesvol te doen voor 14 oktober. Verschillende bronnen signaleren ons bovendien dat binnen regeringskringen gespeeld wordt met de idee om de splitsing niet te beperken tot het IBR, maar dit uit te breiden naar ook het Instituut van de Accountants en de Belastingconsulenten (IAB) en het Beroepsinstituut van erkende boekhouders en fiscalisten (BIBF). Samen vertegenwoordigen deze beroepsinstituten 15.000 leden.

Tot op heden hebben wij echter geen wetgevende initiatieven ter zake gezien. Op 15 november kwam reeds het bericht dat u afziet van een splitsing, behalve dan de opsplitsing van de opleidingen en stages, wat een bekrachtiging is van de realiteit, vermits het om bevoegdheden van de gemeenschappen gaat.


Wanneer we onze buurlanden beschouwen, merken we dat zij alle financiële en economische beroepen onder dezelfde noemer hebben gegroepeerd, met éénzelfde koepelinstantie. Denk maar aan het “NBA” in Nederland, “Institute of Chartered Accountants in England and Wales” voor de UK, “Institut français des experts-comptables” in Frankrijk. België daarentegen is een kleiner land en telt daarenboven drie afzonderlijke beroepsinstituten.
Daarom aan u de volgende vragen:
1/ Houdt u vast aan de eerdere voornemens om een splitsing van het IBR te realiseren? Welk tijdskader houdt u daarbij voor ogen?
2/  Rekening houdende met de situatie in de ons omringende landen, is het niet aangewezen om de verschillende beroepsinstituten voor economische en financiële beroepen samen te voegen? Het IAB en het IBR huizen nu reeds in hetzelfde gebouw.


Karel Uyttersprot (N-VA)

Brussel, 27 november 2012



Beantwoord in de commissie Bedrijfsleven op di 18 december 2012
05 Samengevoegde vragen van
- de heer Karel Uyttersprot aan de vice-eersteminister en minister van Economie, Consumenten en Noordzee over "de nakende splitsing van het IBR" (nr. 14349)
- de heer Damien Thiéry aan de vice-eersteminister en minister van Economie, Consumenten en Noordzee over "de splitsing van het IBR" (nr. 14855)

La présidente: La question n° 14855 de M. Thiéry est sans objet.

05.01 Karel Uyttersprot (N-VA): Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, ik wil het met u even hebben over het IBR. Op 7 september hebt u aangekondigd dat er een splitsingsproject op tafel zou liggen om het IBR te splitsen. Een beetje later hebben wij het bericht gekregen dat die splitsing niet zou doorgaan.

Ik wil met u even van gedachte wisselen over een mogelijke oplossing. Wij pleiten voor een orde van economische beroepen. Op dit ogenblik zijn er drie bevoegde instanties die vijf beroepscategorieën groeperen, waarvan het IBR er een is, met 1 000 leden.

De taken van het IBR voor de bedrijven zullen echter herzien worden. De lat om een bedrijfsrevisor te moeten inschakelen, zal hoger gelegd worden. Uit ingewijde kringen vernemen wij dat er van die 1 000 nog maar zowat 200 revisoren zouden overblijven.

Naast het IBR is er het IAB, met ongeveer 7 500 leden. Tot slot is er het BIBF met ongeveer 8 500 leden.

Het IBR, met zijn 1 000 leden, stelt ongeveer 60 mensen tewerk. Het IAB stelt ongeveer 35 mensen tewerk en het BIBF 18 werknemers.

Die drie instituten, die drie organisaties, zijn verdeeld over twee ministers.

Wij vragen ons daarom af of het niet beter zou zijn om voorbeelden uit het buitenland te volgen. In Nederland zijn de verschillende instituten samengevoegd. Vanaf 1 januari wordt het NBA operationeel, het Nederlands Beroepsinstituut voor Accountants. In Frankrijk gaat het om het Institut français des experts-comptables. Ook in Engeland is er eenheid en uniformiteit en zijn er geen vijf verschillende disciplines.

Mijnheer de minister, hoe staat u tegenover het idee om die drie instituten te fusioneren en om nadien, overeenkomstig de regeerverklaring, over te gaan tot de splitsing van die orde?

Bent u van plan om de splitsing van het IBR, zoals u had aangekondigd op 7 september, ook daadwerkelijk door te voeren?

05.02 Minister Johan Vande Lanotte: Wat de samenvoeging betreft, moet ik toegeven dat ik daar wat aarzelend tegenover sta omdat ik niet echt kan beoordelen of dit al dan niet een goede zaak zou zijn. Ik stel vast dat hiervoor bij de organisaties zelf op dit moment weinig animo heerst. Dit heeft misschien te maken met het feit dat zij alle drie samen in hetzelfde gebouw zitten en reeds een aantal zaken gemeenschappelijk doen. Ik denk hierbij dan aan een bibliotheek, een onthaal en dergelijke meer. Zij genieten dus eigenlijk reeds van een aantal schaalvoordelen maar toch staan zij erop om hun eigenheid te behouden. Als minister zonder uitgesproken ideeën ter zake heb ik dan ook niet meteen de neiging om tegen die wensen in te gaan. Ik weet niet of dit een goede houding is, maar momenteel is dit wel mijn houding.

Deze instituten hebben op dit moment nog geen enkele intentie tot een fusie laten blijken. Op Europees vlak is de achtste richtlijn voor revisoren niet van toepassing voor belastingconsulenten of accountants. Dit zorgt dan weer voor de nodige verschillen. Ik voel geen aandrang ter zake en ik blijf dan ook bij mijn houding om dit niet op te leggen.

Een tweede element betreft heel de discussie rond de splitsing. Ik heb al veel zogenaamde reacties van mij gelezen die ik zelf niet heb geuit. Dit is de eerste keer dat ik iets zeg. Wij hebben een gesprek gehad met de betrokkenen en ik heb dit vervolgens in de krant gelezen. Er zijn nog gesprekken geweest die ik naderhand ook in de krant heb kunnen lezen. De afspraak in de regering is dat de staatshervorming door de Comori wordt opgevolgd, de vergadering van de voorzitters. De ministers bereiden dit alles voor, net als een logistiek bedrijf.

Ik heb een tekst opgesteld die dit alles kan regelen. Ik heb die tekst bezorgd aan de staatssecretarissen voor Staatshervorming. Zij moeten met de Comori bekijken wat zij hiervan brouwen. Ik handel in deze louter als een logistiek bedrijf en ik wil dit ook zo houden. Ik loop niet warm of koud voor een aantal zaken. Ik heb dan ook gewoon mijn werk gedaan en een tekst opgesteld met daarin een mogelijke optie. De staatssecretarissen voor Staatshervorming en de Comori moeten beslissen wat zij hiermee aanvangen. Ik heb gelezen dat zij er anders over denken. Ik lees daar veel over, want dat is zeer boeiende literatuur. Ik heb gewoon een voorstel op papier gezet waarvan wij denken dat het zou kunnen werken.

Is dat nu goed of niet, is dat wat de voorzitters willen, dat moeten zij uitmaken. Ik bemoei mij daar niet te veel mee.

05.03 Karel Uyttersprot (N-VA): Mijnheer de minister, als we vandaag een kalkoen zouden vragen wat er op 25 december op de dis moet komen, dan weten we het antwoord natuurlijk al van tevoren. Zelf lag ik aan de basis van de fusie van een aantal kamers van koophandel in Oost-Vlaanderen. Ik ken dus de weerstand bij dergelijke instanties die steeds de eigenheid inroepen. Eigenlijk gaat het om kleine baronieën en macht die men wil behouden. De schaalvoordelen en de economische realiteit zullen er op termijn toe leiden dat ze wel verplicht zullen zijn om initiatieven te nemen.

Het incident is gesloten.

Comments

0 Responses to "2012-12-18 Mondelinge vraag : de nakende splitsing van het IBR"

Een reactie posten

Karel Uyttersprot (soms) On Twitter

Goeie Vlaamse Twitteraars

De verandering begint in Denderbelle - Lebbeke - Wieze

 

DENKEN–DURVEN–DOEN




Dagelijks worden wij geconfronteerd met de problemen en zorgen van ondernemers, medewerkers, werkzoekenden, ... Dit zette mij aan het denken.

In plaats van langs de zijlijn te blijven staan, heb ik een boeiende job opzij gezet om via de politiek mee te timmeren aan een beleid van durven.

Als oplossing om uit de puinhoop te geraken, ben ik van oordeel dat een grondige staatshervorming dringend nodig is om zo de problemen, zoals een drastische hervorming van justitie, werkgelegenheid en jobs, echt betaalbare pensioenen, veiligheid en ondernemerschap, ... aan te pakken.
Dit wil ik doen.

Berichtenarchief