De solden - Sperperiode een rem voor de winkelier.

dinsdag 12 november 2013

Maar is wel een uitdaging voor de lokale ondernemer.

De e- markt groeit fel. Handelsfederatie COMEOS berichtte onlangs dat ruim 57% van de Belgen in de voorbije twaalf maanden een online- aankoop heeft gedaan. Een recente UNIZO- enquête concludeert dat één op de vijf kleine handelaren in Vlaanderen vandaag al over een online- toegangspunt voor verkoop beschikt. Daarmee is e- commerce een unieke uitdaging voor onze KMO’s om in te spelen op het snel wijzigende aankoopgedrag van de consument. Deze voortschrijdende dynamiek leidt er echter toe dat verschillende federale wetten in sneltempo worden achterhaald.

Wetgeving achterhaald: Nieuwe uitdagingen vragen om nieuwe oplossingen      
              
Denken we bijvoorbeeld aan de bestaande wetgeving op de openingsuren, de zondagsrust, de solden en sperperiode. Voltijds werkende burgers krijgen tijdens de kantooruren niet de gelegenheid om de spreekwoordelijke speciaalzaak om de hoek te bezoeken, en beroepen zich vervolgens op online verkoopkanalen die wel 7/7 en 24/24 toegankelijk zijn. De prijsbewuste surfer kijkt en vergelijkt, en vindt elke dag wel ergens een tijdelijke promotie in het digitale uitstalraam terug. Grote spelers als Zalando en Coolblue spelen handig op deze groeiende vraag in. Maar ook voor binnenlandse kleine en middelgrote ondernemers ligt hier een opportuniteit om te scoren.     Momenteel beschikt 73% van alle kleine bedrijven in Vlaanderen over een eigen website; 21% heeft een eigen webwinkel (cijfers UNIZO). Kamerlid Karel Uyttersprot (N-VA): “Vooral dit laatste percentage kan in de toekomst gevoelig opgetrokken worden. Middenveldorganisaties hebben een belangrijke taak en verantwoordelijkheid om zelfstandigen mee te informeren en te begeleiden in het proces van e-commerce in digitale winkels.”

Ons digitale winkelmandje geraakt steeds sneller gevuld.

Het is belangrijk dat de retailers het internet niet enkel zien als een webshop, maar vooral ook als bron om te informeren en inspireren. Het internet is vandaag namelijk het geliefde kanaal van de consument om accurate informatie te verzamelen over het gewenste product.

Slagen lokale ondernemingen er met succes in om een deel van het aangroeiende e- budget binnen te halen, dan stellen zij hun omzet veilig voor de toekomst. Zelfstandigen mogen dus niet de fout maken om krampachtig trachten vast te houden aan ‘het verworvene’ uit het verleden. “Sterker zelfs, diegenen die wensen te veranderen moeten daartoe actief worden aangezet - en niet omgekeerd. De huidige wetgeving van de sperperiode, die verbiedt kortingen te geven in de maand die aan de solden voorafgaat, is daar een goed voorbeeld van. Zij laat handelaars niet toe om in te spelen op prijsaanpassingen die Internet biedt. Nieuwe samenwerkingsverbanden onder impuls van het middenveld dringen zich op. Maar ook het federale beleid heeft hier een verantwoordelijkheid: starre wetgeving moet opnieuw beter aansluiten op de wijzigende realiteit. Lokaal ondernemerschap dat deze nieuwe elektronische weg wil bewandelen moet hiertoe alle kansen krijgen”, zo besluit het Kamerlid.

Karel Uyttersprot
0497/522800
Brussel, 11/11/2013

Comments

0 Responses to "De solden - Sperperiode een rem voor de winkelier."

Een reactie posten

Karel Uyttersprot (soms) On Twitter

Goeie Vlaamse Twitteraars

De verandering begint in Denderbelle - Lebbeke - Wieze

 

DENKEN–DURVEN–DOEN




Dagelijks worden wij geconfronteerd met de problemen en zorgen van ondernemers, medewerkers, werkzoekenden, ... Dit zette mij aan het denken.

In plaats van langs de zijlijn te blijven staan, heb ik een boeiende job opzij gezet om via de politiek mee te timmeren aan een beleid van durven.

Als oplossing om uit de puinhoop te geraken, ben ik van oordeel dat een grondige staatshervorming dringend nodig is om zo de problemen, zoals een drastische hervorming van justitie, werkgelegenheid en jobs, echt betaalbare pensioenen, veiligheid en ondernemerschap, ... aan te pakken.
Dit wil ik doen.

Berichtenarchief