Hoe ver staat het met het “Masterplan Station Dendermonde” ?

dinsdag 1 oktober 2013

Hoe ver staat het met het “Masterplan Station Dendermonde” ?

Er ligt een allesomvattend plan klaar voor een grootschalige herinrichting van de stationsomgeving van Dendermonde. Het masterplan omvat verschillende infrastructurele ingrepen gespreid over meerdere jaren. Dit omvat onder meer een vernieuwing van de perrons, de bouw van een nieuw stationsgebouw, een nieuwe ondergrondse parking, een passerelle boven de sporen, een herinrichting van het stationsplein etc. Volksvertegenwoordiger Karel Uyttersprot ( N-VA) ondervroeg hierover minister Labille over de evolutie en de stand van zaken van het dossier. Vlaams Volksvertegenwoordiger Marius Meremans benadrukt de noodzaak der werken.

1)      Het Masterplan

Karel  Uyttersprot: Volgens het oorspronkelijke masterplan moesten de werken al enige tijd bezig zijn. Zo was nieuwe fietsenstalling begroot voor 2011, en de nieuwe ondergrondse parking en stationsgebouw voor 2012. Op het terrein valt er echter weinig te bespeuren van een begin van aanzet naar de omvangrijke voorziene ingrepen.

  • Wanneer gaan de werken van start?
  • Wat is de reden voor de opgelopen vertraging?
  • Hoe lang zullen de gezamenlijke werken in beslag nemen en wat is de voorziene datum voor oplevering van de nieuwe stationsinfrastructuur?
Minister Jean-Pascal Labille, minister van Overheidsbedrijven, Ontwikkelingssamenwerking en Grootstedenbeleid : De NMBS Groep deelt me mee, dat door de onzekerheid over de haalbaarheid van het masterplan, eind 2011 de voorziene budgetten verschoven naar een latere datum. De werken ten laste van NMBS-Holding zoals de bouw van de nieuwe fietsenstalling, het parkeergebouw en stationsgebouw zijn nu gepland om uitgevoerd te worden in de periode 2016 - 2019 . De werken zullen voltooid zijn in 2021.
Infrabel voorziet  om te starten met de uitvoering van de werken vanaf eind 2017.

Marius Meremans : Een nieuw station is broodnodig - heel belangrijk blijft de groene omgeving en de site moet een duidelijke link vormen naar de binnenstad en de lokale middenstand versterken .

2)      Toegang tot de perrons via een ‘Paserelle’

Een van de werken die als eerste voorzien is, is de herschikking van de toegang tot de perrons van het station. Momenteel wordt de toegang verschaft door een ondergrondse tunnel. Deze zal volgens het masterplan vervangen worden door een bovengrondse passerelle boven de sporen.

Karel Uyttersprot:  Wat is de stand van zaken voor de toegangswerken tot de perrons die nu nog via een ondergrondse tunnel verloopt, maar die in de toekomst via de passerelle zal gebeuren?
Minister Labille :Het onthaalproject Dendermonde heeft voor Infrabel intern een grotere financiële impact dan wat gebudgetteerd is in het Masterplan, gezien het grote aantal spoortechnische werken die onlosmakelijk verbonden zijn met onthaalproject. De studie voor het ophogen van de perrons, de bouw van de luifels en de constructie van de passerelle is afgerond. De spoortechnische studies zijn lopende.

3)      Verdwijnen van de drie parkings en een ondergrondse parking onder het park

Karel Uyttersprot : Het masterplan voor de herinrichting van de Dendermondse stationsomgeving omvat een volledige herstructurering van de parkeermogelijkheden. Momenteel telt het station drie parkings: een op de oude goederenkoer, een tweede aan het oude goederenkoer en een derde aan de toegang aan de kant van Sint-Gillis. Deze zouden allen verdwijnen en vervangen worden door 1 nieuwe grote ondergrondse betaalparking. Naar verluidt zouden de drie huidige parkings allen een nieuwe bestemming krijgen. Met name de NMBS Holding zou aandringen op een centralisatie van de parkeermogelijkheden.
De nieuwe parking zou 800 plaatsen bevatten. Uit een steekproef van de NMBS-Holding blijkt echter dat de reizigers die naar het station komen, zorgen voor ongeveer 894 wagens per dag. Dit capaciteitsprobleem zorgt voor een grote parkeerdruk op de omliggende woonwijken. Dit zal nog versterkt worden in de toekomst. Immers, prognoses van het Federaal Planbureau voorspellen een verdubbeling van het personenvervoer tegen 2035.

Daarover deze vragen:

  • Wat is de nieuwe bestemming van de parking Oud Stationsgebouw?
  • Wat is de nieuwe bestemming van de parking Sint-Gillis?
  • Wat is de nieuwe bestemming van de parking Oude Goederenkoer?
Klopt het dat deze parking moet plaatsmaken voor een bouwproject.

Antwoord minister Labille:  De stationsomgeving van Dendermonde wordt aanzien als een toplocatie voor kantoren waar zowel kantoor- als woongelegenheden zullen worden ontwikkeld. Op de parking langs de kant van Sint-Gillis zullen kleinschaligere ontwikkelingen mogelijk zijn. Deze ontwikkelingen zullen samen met het park waarin ze zullen gebouwd worden, dienen als buffer tussen de woonwijk en de sporenbundel. De parking op de oude goederenkoer zal gebruikt worden om de bebouwing aan de Burgemeester Portmanslaan, die nu een onafgewerkt uitzicht geeft aan het station, af te werken. Op de goederenkoer zal bewoning, met zicht op het station mogelijk worden.

Het concentreren van de parking op één locatie heeft als voordeel dat het verkeer duidelijk naar de ene locatie kan gestuurd worden, dat er geen zoekverkeer is, dat er duidelijkheid wordt geboden aan de reizigers en dat de exploitatie van de parking wordt vergemakkelijkt. In andere stations werden sommige parkings ook al betalend gemaakt en dit heeft geen daling van het aantal treinreizigers met zich meegebracht. Het concentreren van de parkings op een locatie is een van de basisprincipes van het masterplan en zal ook bij de uitwerking van het ontwerp gehandhaafd blijven.

De parking wordt betalend na de bouw van een parkeergebouw. De tarieven zijn nog niet bepaald maar ze zullen vastgelegd worden op basis van de principes van de parkeerstrategie NMBS Groep.

Marius Meremans: De parking moet voldoende groot zijn - in elk geval moet er nog heel wat gewerkt worden en gesleuteld worden om tot een project te komen dat voldoende draagvlak heeft.

4)      Deklassering van het Park

Minister Labille : De haalbaarheid van het masterplan was gekoppeld aan de deklassering van het beschermd parkgebied, waar de ondergrondse pendelparking met projectontwikkeling bovenop, is voorzien. De deklassering werd in 2013 ondertekend waardoor de haalbaarheid van het masterplan aangetoond is en de verdere studie kan aanvatten. De fasering van de werken zal zo opgemaakt worden dat de reizigers, in de mate van het mogelijke, zo weinig mogelijk hinder zullen ondervinden.

5)      Fiestsenstalling

Karel Uyttersprot : De herinrichting van de Dendermondse stationsomgeving omvat onder andere een nieuwe infrastructuur voor fietsers.  Momenteel zijn er 1000 plaatsen gepland: 480 aan kant van het centrum en 520 aan kant van Sint-Gillis. Merkwaardig genoeg zijn er momenteel al ongeveer 472 treinreizigers die met de fiets naar het station komen vanuit het centrum (cijfers NMBS Holding). De nieuwe fietsenstalling dreigt dus van meet af aan geconfronteerd te worden met een capaciteitsprobleem. Dit geldt des te meer aangezien het masterplan bewust te weinig parkeerplaatsen voorziet met het oog op fietsen als duurzame mobiliteitsoptie, terwijl het Federaal Planbureau een verdubbeling voorspelt van het personenvervoer tegen 2035.

De fietsenstalling aan de achterzijde kan dit niet opvangen, gezien deze stalling vanaf het centrum moeilijk bereikbaar is. Van aan de voorzijde is deze stalling enkel bereikbaar langs de passerelle boven de sporen. Doorgang van fietsers daar is moeilijk en zou vooral hinder veroorzaken. Ook langs de achterzijde is deze stalling moeilijk bereikbaar aangezien de honderden fietsers die verwacht worden aan de kant van Sint-Gillis, volgens het masterplan een enkel brugje over de Vondelbeek moeten passeren.

  • Is de geplande capaciteit van de fietsenstalling voldoende?
  • Worden er doorgangen voorzien voor fietsers onder of boven de sporen?
  • Waar zal de tijdelijke fietsenstalling geplaatst worden die in de eerste fase van de werken de bestaande stalling moet vervangen?
  • Welke capaciteit zal deze tijdelijke fietsenstalling hebben?
Minister Labille : De noodzakelijke capaciteit van de fietsenstalling in Dendermonde werd bepaald bij opstart van het project in 2008 - 2009. Indien NMBS-Holding gedurende het verdere verloop van het project vaststelt dat de voorziene capaciteit ontoereikend is, zal de capaciteit in het project aangepast worden.
De locatie en de capaciteit van een eventuele tijdelijke fietsenstalling werd nog niet bepaald. Er komt voor de fietsers een passerelle over de sporen die zal uitgerust zijn met liften en fietsers kunnen gebruik maken van deze liften om het spoorlichaam te kruisen. Op de passerelle is het echter niet voorzien om te fietsen. Fietsers dienen hun fiets aan de hand te houden.

6)      Nieuw Stationsgebouw:

De bouw van het nieuw stationsgebouw wordt voorzien als ”fase 4” van de werken, na de toegang tot de perrons, de bouw van de parking en de bouw van de busstation.

Karel Uyttersprot : Het masterplan voor de herinrichting van het Dendermondse station en stationsomgeving voorziet in de afbraak van het huidige stationsgebouw, en de bouw van een compleet nieuwe infrastructuur met wachtzaal, lokettenhal en andere faciliteiten. Volgens het oorspronkelijke masterplan moesten de werken al enige tijd bezig zijn. Het stationsgebouw was volgens het masterplan al begroot voor 2012. Dit is vooralsnog niet het geval. In en rondom het station wijst niets op de geplande werkzaamheden.

Minister Labille : Het parkeergebouw en stationsgebouw zijn nu gepland om uitgevoerd te worden in de periode 2016 – 2019.

Comments

0 Responses to "Hoe ver staat het met het “Masterplan Station Dendermonde” ?"

Een reactie posten

Karel Uyttersprot (soms) On Twitter

Goeie Vlaamse Twitteraars

De verandering begint in Denderbelle - Lebbeke - Wieze

 

DENKEN–DURVEN–DOEN




Dagelijks worden wij geconfronteerd met de problemen en zorgen van ondernemers, medewerkers, werkzoekenden, ... Dit zette mij aan het denken.

In plaats van langs de zijlijn te blijven staan, heb ik een boeiende job opzij gezet om via de politiek mee te timmeren aan een beleid van durven.

Als oplossing om uit de puinhoop te geraken, ben ik van oordeel dat een grondige staatshervorming dringend nodig is om zo de problemen, zoals een drastische hervorming van justitie, werkgelegenheid en jobs, echt betaalbare pensioenen, veiligheid en ondernemerschap, ... aan te pakken.
Dit wil ik doen.

Berichtenarchief