2012-12-18 Verslag Commissie : Splitsing van het IBR

woensdag 19 december 2012



05 Samengevoegde vragen van
- de heer Karel Uyttersprot aan de vice-eersteminister en minister van Economie, Consumenten en Noordzee over "de nakende splitsing van het IBR" (nr. 14349)
- de heer Damien Thiéry aan de vice-eersteminister en minister van Economie, Consumenten en Noordzee over "de splitsing van het IBR" (nr. 14855)


De voorzitter: Vraag nr. 14855 de heer Thiéry is zonder voorwerp.

05.01 Karel Uyttersprot (N-VA): Op 7 september kondigde de minister een splitsing van het Instituut voor Bedrijfsrevisoren (IBR) aan, om daar later op terug te komen. Momenteel zijn er drie instanties voor vijf beroepscategorieën. Naast het IBR bestaan er ook nog het Instituut van de Accountants en de Belastingconsulenten (IAB) en het Beroepsinstituut van Erkende Boekhouders en Fiscalisten (BIBF).

Zou het niet beter zijn om, zoals in het buitenland, deze drie instanties samen te voegen tot één beroepsinstituut? Daarna kan deze instantie alsnog worden gesplitst, zoals het regeerakkoord voorschrijft.

05.02 Minister Johan Vande Lanotte (Nederlands): Ik heb niet de indruk dat er bij de organisaties zelf veel animo bestaat over een samensmelting. Doordat zij hetzelfde gebouw delen, genieten zij nu al de voordelen van een schaalvergroting, zoals een gemeenschappelijke bibliotheek en receptie. Toch staan zij alle drie op hun eigenheid. Aangezien ik hierover geen uitgesproken ideeën heb, ben ik niet geneigd daartegenin te gaan. De Europese achtste richtlijn voor revisoren is ook niet van toepassingen voor belastingconsulenten of accountants.


Over de splitsing van het IBR heb ik al veel zogenaamde uitspraken van mijzelf gelezen, maar dit is de eerste keer dat ik er iets over zeg. Er zijn gesprekken geweest met de betrokkenen. Ik heb mijn tekst over de splitsing overhandigd aan de twee staatssecretarissen voor Institutionele Hervormingen, die er zich binnen het Uitvoeringscomité voor de institutionele hervormingen over zullen buigen. Ik zal zien wat zij ervan brouwen. Ik loop niet warm voor het een of het ander, ik heb gewoon mijn werk gedaan en een tekst opgesteld met een mogelijke optie.

05.03 Karel Uyttersprot (N-VA): Ik heb zelf meegewerkt aan de fusie van een aantal kamers van koophandel in Oost-Vlaanderen. Ik weet hoe groot de weerstand kan zijn. In wezen gaat het over kleine baronieën die hun macht willen behouden. De economische realiteit zal op termijn wel nopen tot initiatieven in de richting van een fusie.



Comments

0 Responses to "2012-12-18 Verslag Commissie : Splitsing van het IBR"

Een reactie posten

Karel Uyttersprot (soms) On Twitter

Goeie Vlaamse Twitteraars

De verandering begint in Denderbelle - Lebbeke - Wieze

 

DENKEN–DURVEN–DOEN




Dagelijks worden wij geconfronteerd met de problemen en zorgen van ondernemers, medewerkers, werkzoekenden, ... Dit zette mij aan het denken.

In plaats van langs de zijlijn te blijven staan, heb ik een boeiende job opzij gezet om via de politiek mee te timmeren aan een beleid van durven.

Als oplossing om uit de puinhoop te geraken, ben ik van oordeel dat een grondige staatshervorming dringend nodig is om zo de problemen, zoals een drastische hervorming van justitie, werkgelegenheid en jobs, echt betaalbare pensioenen, veiligheid en ondernemerschap, ... aan te pakken.
Dit wil ik doen.

Berichtenarchief