Maar het verkeer is er echter nog steeds toegelaten, wat uw rust als terrasjesgangers verstoort en voor u een onveilige verkeerssituatie schept.
De Middenstandsraad van Lebbeke is vragende partij: “Tijdens de zomermaanden is het autovrij maken van de Jules De Buckstraat meer dan wenselijk, zodat er een aangenaam te vertoeven “Jules De Buckplein” wordt gecreëerd.”(Middenstandsraad dd. 22.2.2016).
Ook Raadslid Karel Uyttersprot ijvert om van de Jules De Buckstraat een verkeersvrije voetgangerszone te maken tijdens bepaalde periodes van het jaar. Gedurende de zomermaanden, bijv. van 15 juni tot 15 september en bijv. vanaf 14 u.
Dit kan met zeer eenvoudige ingrepen. N-VA vraagt aan het gemeentebestuur om dit voorstel te concretiseren en stappen te zetten naar een verkeersveiligere situatie. Na vele reacties en een groot aantal gesprekken, kan N-VA het volgende vooropstellen:
- Prioriteit nummer één is uw veiligheid.
- Niemand is a priori tegen een verkeersvrije straat, zeker niet wanneer dit bijdraagt tot de gezelligheid en op deze manier meer leven brengt in het centrum.
- Een beperking in tijd en een flexibele regeling is gewenst. Niemand pleit voor een permanent verkeersvrije straat.
- Uitbreiden van parkeergelegenheid met bewonerskaart. Het is immers onmogelijk om alle buurtbewoners te verzekeren van een parkeerplaats voor hun deur en daarbij nog eens parking vrij te houden voor de handelaars. Bewoners moeten ook in aanpalende straten kunnen parkeren.
- Optimaliseren van de parkeergelegenheid in de buurt.
- In- en uitgangen van de garages moeten vrij blijven (nodige controle dient gevoerd).
- De straat moet bereikbaar blijven voor alle hulpdiensten.
- Er is ook nood aan fietsenrekken; bezoekers komen naar de markt en de terrasjes met de fiets. De aanmoediging hiervan lost ook het parkeerprobleem een stukje op. De gemeente beschikt over eigendommen waar perfect een fietsenberging kan geïnstalleerd worden.
- Indien er geopteerd wordt voor een flexibele regeling, kan dit op verschillende manieren ingevuld worden. Bijv. tijdens zomerperiode vanaf 14 u tot …, bij bepaalde evenementen, in weekends, …
- De bereikbaarheid voor de leveranciers moet uiteraard gewaarborgd blijven.
- Hoe straat afsluiten? Bijv. door bloembakken, verwijderbare paaltjes, …
- Optimaliseren van de parkeerplaatsen rond de kerk, op de Grote Plaats.
- Inlassen van een proefperiode en daarna evalueren met alle betrokkenen. De voor- en nadelen worden dan afgewogen en indien nodig wordt de regeling vervolgens bijgestuurd.
Een reactie posten