Mocht ik het herdoen, ik was vroeger in de politiek gestapt.

zaterdag 8 februari 2014

Voorzitter Kamer van Koophandel Karel Uyttersprot (N-VA) gaat (deels) met pensioen

Lebbeke - Karel Uyttersprot zal tijdens de komende verkiezingen niet meer op de lijst van N-VA staan. De volksvertegenwoordiger wil niet zetelen tot zijn zeventigste, maar blijft wel nog actief bezig. Karel Uyttersprot wordt 65. Hij zal niet meer opkomen voor de N-VA bij de komende parlementsverkiezingen in mei. Hij gaat dus met politiek pensioen. "Dat is eigenlijk niet helemaal waar", zegt Uyttersprot. "Ik blijf nog zetelen in de gemeenteraad van Lebbeke en zal mij zeker nog inzetten in commissies of Raden van Bestuur.

Ik zal nog bezigheden genoeg hebben, maar ik wil vooral niet zetelen tot mijn zeventigste. Sinds 2010 zetel ik als volksvertegenwoordiger en ik ben blij dat mijn dochter Goedele een prominente plaats krijgt op de Oost-Vlaamse Kamerlijst. Zij zal op de vijfde plaats staan. Velen zeggen dat zij mijn opvolgster is, maar dat moet ik ontkennen. Zij zat al voor mij in de politiek, dus dat klopt niet helemaal.

In ieder geval steun ik haar en ben ik er zeker van dat ze, natuurlijk als ze verkozen is, haar werk goed zal doen in de Kamer." De Denderbellenaar voert al enkele jaren oppositie met zijn partij, zowel lokaal als nationaal. "In de oppositie ben je vrijer. Wat niet wil zeggen dat ik niet graag had willen meebesturen in mijn gemeente. Maar ik denk te mogen zeggen dat we goed oppositie voeren. Ik ben steeds met concrete voorstellen op de proppen gekomen. Zo hield ik me bezig met de faillissementswetgeving, de wet op het uitstel van betaling, het deugdelijk bestuur en quota voor vrouwen in Raden van Bestuur."

Passie voor bedrijfsleven

De volksvertegenwoordiger heeft een goedgevulde carrière. Zo was hij maar liefst 25 jaar actief bij de Kamer van Koophandel. "Een tijd waar ik met veel plezier op terugkijk. Nu nog als ik op recepties kom, of bijeenkomsten, dan voel ik me thuis. Uiteraard ken ik nog veel mensen. In Dendermonde begon ik, met één medewerkster. Later is dat sterk gegroeid en kwam er een fusie tussen de Oost-Vlaamse Kamers van Koophandel. Ik was de eerste gedelegeerd bestuurder. Nadien was er de alliantie met het Vlaams Economisch Verbond en werd het dus Voka. De rol als dienstverlener naar de bedrijven "Ik zal me zeker niet vervelen tijdens mijn 'pensioen'." Karel Uyttersprot kamerlid (N-VA) toe werd verder uitgebouwd. Daar stak ik mijn schouders mee onder.
Zo was er het Platoproject, een van de meest succesrijke projecten in de ondernemerswereld. Die passie voor het bedrijfsleven die ik door 25 jaar op het terrein te zijn geweest had, nam ik mee als volksvertegenwoordiger, waar het ook de economische thema's zijn die ik behartig."

In 2009 werd Uyttersprot Oost- Vlaming van het jaar. "Een bekroning waar ik zeker trots op ben", zegt hij.

"De andere kandidaten waren stevige kleppers, waaronder de gouverneur en een profvoetballer."

Politiek in de genen

In 2010 kwam Uyttersprot voor het eerst op een verkiezingslijst te staan. "Nochtans zit de politiek wel in onze genen", zegt hij. "Ik ben afkomstig uit Denderbelle, waar mijn vader vijftig jaar koster is geweest.

Daar richtte hij ook een afdeling van de toenmalige Volksunie op. En zelf was ik op mijn zeventiende arrondissementeel voorzitter van de VUjongeren.Maar het gaat veel verder.

Onze familie heeft roots tot bij het Daensisme in Aalst. Ik ben zelf het bedrijfsleven ingestapt, maar ben achter de schermen toch altijd bezig gebleven. Zo stond ik mee aan de wieg van de oprichting van de Lebbeekse afdeling van de N-VA. Wij waren een van de eerste afdelingen. En dat merkte men ook wel aan de uitslagen die we haalden tijdens de jongste gemeenteraadsverkiezingen.

Ik was toen lijsttrekker en mijn dochter lijstduwer. Maar we kunnen niet samen zetelen en daarom zit Goedele in de OCMW raad.In 2010 vroeg Philippe Muyters of ik niet op de lijst wilde staan.
En dat was toen een risico. Het was heel anders dan nu, want het was de eerste verkiezing voor N-VA. En ik stond als derde, wat geen zekerheid bood, want misschien was ik helemaal niet verkozen. Ik kwam uit het bedrijfsleven, waar ik een chauffeur had en in een comfortzone zat, ook qua loon. Maar ik ben achteraf blij dat ik het risico heb genomen. Als ik het mocht herdoen, zou ik alleen vroeger de politiek instappen."

Actief in de Kamer

De statistieken van Uyttersprot spreken boekdelen. Hij is zowat altijd aanwezig geweest. "Bij momenten dat er moest gestemd worden, was ik er. 96 procent aanwezigheid.Daarnaast heb ik mij ook geengageerd voor 45 wetsvoorstellen. Sommige diende ik alleen in, andere samen met collega's. In totaal was ik goed voor 620 tussenkomsten, waaronder 273 schriftelijke vragen en 160 mondelinge vragen. Politiek heeft me altijd geïnteresseerd en daarom kon ik mij er zo voor inzetten.

Het enige wat wel wat vervelend is, is dat je alle dagen naar Brussel moet. En ik woon op 27 kilometer van onze hoofdstad, maar ik doe er meestal anderhalf uur over om er te geraken."

De volksvertegenwoordiger hield zich in de Kamer ook bezig met regionale dossiers. "Het dossier rond het oud-gemeentehuis van Wieze sprak en spreekt me enorm aan. Ik mag zeggen dat het voor een deel dankzij mijn

inspanningen is dat het er nog staat. En dat het zal gerestaureerd worden. Ik bracht de verschillende partijen rond de tafel bij minister Bourgeois."

De grootvaderrol zal Karel Uyttersprot nu iets meer uitoefenen en er is ook wat meer tijd voor hobby's.

"Ik fiets en wandel graag. Maar ik ben toch vooral blij dat ik meer tijd zal hebben voor mijn kleinkinderen.Ik heb twee dochters, Katelijne en Goedele. Mijn oudste heeft twee kinderen en mijn jongste vier. Op hen zal ik regelmatiger passen. En ik zal ook de tijd nemen om onze familiestamboom te bestuderen. Hij is tot in 1570 opgezocht. Archeologie en onroerend erfgoed zeggen me ook wel wat. Kortom: ik zal mijn tijd gemakkelijk kunnen vullen, want ik zit ook nog in de Raad van Bestuur van een beschutte werkplaats in Wetteren", besluit Uyttersprot.

Op drie na oudste Kamerlid

Op dit moment is Karel Uyttersprot de op drie na oudste in de Kamer. Herman De Croo (Open Vld) is de oudste. Daarna volgt François- Xavier de Donnea (MR) en op drie staat Marie-Claire Lambert (PS). Uyttersprot studeerde Bestuurswetenschappen aan de Universiteit Gent en management bij professor André Vlerick. Hij werkte als commercieel directeur bij de Dendermondse tapijtenfabrikant Wattex tot 1984. Hij was vervolgens meer dan een kwarteeuw actief in de Oost-Vlaamse Kamer van Koophandel en het in 2004 opgerichte overkoepelde Voka, als gedelegeerd bestuurder.

STEF VAN OVERSTRAETEN - Gazet Van Antwerpen - 8 februari 2014


Comments

0 Responses to "Mocht ik het herdoen, ik was vroeger in de politiek gestapt."

Een reactie posten

Karel Uyttersprot (soms) On Twitter

Goeie Vlaamse Twitteraars

De verandering begint in Denderbelle - Lebbeke - Wieze

 

DENKEN–DURVEN–DOEN




Dagelijks worden wij geconfronteerd met de problemen en zorgen van ondernemers, medewerkers, werkzoekenden, ... Dit zette mij aan het denken.

In plaats van langs de zijlijn te blijven staan, heb ik een boeiende job opzij gezet om via de politiek mee te timmeren aan een beleid van durven.

Als oplossing om uit de puinhoop te geraken, ben ik van oordeel dat een grondige staatshervorming dringend nodig is om zo de problemen, zoals een drastische hervorming van justitie, werkgelegenheid en jobs, echt betaalbare pensioenen, veiligheid en ondernemerschap, ... aan te pakken.
Dit wil ik doen.

Berichtenarchief