Karel Uyttersprot geen kandidaat op 25 mei 2014

woensdag 5 februari 2014

Karel Uyttersprot, volksvertegenwoordiger uit Lebbeke voor N-VA, zal bij de komende verkiezingen geen kandidaat meer zijn. "Ik wil niet tot mijn zeventigste zetelen", laat hij weten. Zijn dochter Goedele krijgt wel een plaats op de N-VA-lijst. Ze neemt de vijfde plaats voor de Kamer in.

Karel Uyttersprot is gemeenteraadslid in Lebbeke en ook volksvertegenwoordiger in het federaal parlement. De man besliste pas half mei 2010 om de overstap naar de politiek te maken, na een carrière van 25 jaar bij de Kamer van Koophandel. Hij stond dat jaar in juni voor het eerst op de lijst van N-VA voor de parlementsverkiezingen en haalde vanop de derde plaats meteen 13.279 voorkeurstemmen binnen. Slechts twee mensen gingen hem voor in het kanton Dendermonde. Uyttersprot haalde er een zitje in het federaal parlement mee binnen.

Bedrijfsleven

"Maar na vier boeiende jaren in het federale parlement, heb ik besloten geen kandidaat meer te zijn voor een nieuw mandaat", zegt Uyttersprot. "De reden is eenvoudig: ik word dit jaar 65. Bij een nieuwe termijn, nu voor vijf jaar, zou ik dus zetelen tot aan mijn zeventigste. Dat doe ik niet", zegt hij.

Uyttersprot bouwde zijn carrière uit in het bedrijfsleven. Tien jaar had hij de leiding over de commerciële dienst van de NV Wattex in Buggenhout en vijfentwintig jaar stond hij aan het hoofd van de Kamer van Koophandel, eerst van Dendermonde en daarna van Voka Oost-Vlaanderen. "Als volksvertegenwoordiger was ik vooral actief in de commissie Bedrijfsleven en de commissie Handelsrecht", klinkt het.

Karel Uyttersprot zal dan wel niet meer op de lijst van N-VA staan, maar zijn dochter Goedele krijgt wel een plaats op de Kamerlijst. Het is echter niet de bedoeling dat ze haar vader vervangt. "Het partijbestuur heeft Goedele los van mijn persoonlijke beslissing gevraagd om kandidaat te zijn voor de parlementsverkiezingen", benadrukt Karel.

Vier kindjes

Goedele Uyttersprot (33) was vroeger al kandidaat bij de parlementsverkiezingen en zetelde ook al in de Lebbeekse gemeenteraad, voor vader Karel in de politiek stapte. "Eenvoudig is de stap om kandidaat te zijn voor de kamer niet", zegt Goedele zelf. "Ik heb een groot gezin met vier kleine kinderen en een nieuw advocatenkantoor in volle ontplooiing. Maar waar een wil is, is een weg. De mogelijkheid dient zich aan, en ik ga er voor de volle honderd procent voor."

Goedele neemt de vijfde plaats in voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers en is de eerste kandidaat van het arrondissement Dendermonde.


Comments

0 Responses to "Karel Uyttersprot geen kandidaat op 25 mei 2014"

Een reactie posten

Karel Uyttersprot (soms) On Twitter

Goeie Vlaamse Twitteraars

De verandering begint in Denderbelle - Lebbeke - Wieze

 

DENKEN–DURVEN–DOEN




Dagelijks worden wij geconfronteerd met de problemen en zorgen van ondernemers, medewerkers, werkzoekenden, ... Dit zette mij aan het denken.

In plaats van langs de zijlijn te blijven staan, heb ik een boeiende job opzij gezet om via de politiek mee te timmeren aan een beleid van durven.

Als oplossing om uit de puinhoop te geraken, ben ik van oordeel dat een grondige staatshervorming dringend nodig is om zo de problemen, zoals een drastische hervorming van justitie, werkgelegenheid en jobs, echt betaalbare pensioenen, veiligheid en ondernemerschap, ... aan te pakken.
Dit wil ik doen.

Berichtenarchief