Beleidsnota Minister S.Laruelle : Tussenkomst plenaire vergadering Parlement

woensdag 6 februari 2013



Beleidsnota Minister S.Laruelle 

Tussenkomst plenaire vergadering Parlement op 6/2/2013

 01.68 Karel Uyttersprot (N-VA): Mijnheer de voorzitter, mevrouw de minister, geachte ministers en collega’s, de netto-aangroei van het aantal ondernemingen kunnen wij verkrijgen door van het aantal oprichtingen het aantal faillissementen en schrappingen af te trekken. Nog nooit waren de cijfers zo slecht, zo desastreus. Nog nooit lag het aantal faillissementen zo hoog. Het gaat om 11 200 faillissementen in 2012, wat betekent dat 1 op de 82 bedrijven over de kop ging. Daarbij moet men nog 1 500 bedrijven tellen die in de WCO zitten, de wet op de continuïteit van de ondernemingen, die overigens dringend aan herziening toe is. Als men alles samentelt, dan komt men tot een recordcijfer. Bovendien gaan er
van de 1 500 bedrijven in de WCO nog eens 70 % in faling.

Ook de nieuwe inschrijvingen staan op ongekend een laagtepunt. Er waren 72 000 nieuwe inschrijvingen, ten opzichte van 80 000 het jaar voordien. De slechte trend inzake faillissementen zet zich voort, met een recordaantal van 1 147 in januari,waarbij 2 583 personen hun job verloren. Vergelijken wij die cijfers met onze naburige landen dan stellen wij het volgende vast. In Nederland, met 17 miljoen inwoners, waren er 8 600 faillissementen in 2012, dus 2 500 minder dan in ons land. In Duitsland, met 82 miljoen inwoners, waren er 29 500 faillissementen. Naast de faillissementen en de schrappingen zijn
er nog de stopzettingen van bedrijven. Vorig jaar waren er 61 000 bedrijven die het niet meer zagen zitten; 61 000 zelfstandigen stopten met hun zaak, om welke reden dan ook, bijvoorbeeld om met pensioen te gaan, om economische redenen of om redenen van opvolging.

Dat brengt ons ertoe dat de netto-aangroei van het aantal ondernemingen in 2012 amper 1 400 bedroeg, ten opzichte van 10 800 het jaar voordien.

Naast die slechte cijfers van schrappingen en faillissementen is er ook een dalende trend in de vacatures. De competitiviteit gaat achteruit, de werkloosheid stijgt en onze loonhandicap blijft bestaan. In de competitiviteitsranking daalt ons land van de vijftiende naar de zeventiende plaats. 

Vier op de tien zelfstandigen zagen vorig jaar hun inkomen achteruitgaan en 30 % van onze zelfstandige ondernemers heeft het moeilijk.

Momenteel is het gemakkelijker om niet te ondernemen en geen initiatief te nemen. Wij blijven kampen met het negatieve imago van het ondernemerschap. Daarom moeten sensibiliseren en onderstrepen van de positieve gevolgen van het ondernemerschap worden benadrukt. Voor wie onderneemt, moet het nog de moeite lonen om risico’s te nemen, zijn spaarcenten te investeren, mensen aan te werven en dag en nacht te werken. Ik verwijs in dat verband naar het belang van de administratieve vereenvoudiging bij starters.

Tien jaar geleden werd het handelsregister geprivatiseerd en vervangen door de KBO en het ondernemingsloket, maar toch blijven de administratieve lasten een obstakel. Terwijl men vroeger op wel tien plaatsen moest zijn om documenten te bekomen, moet men nu nog altijd op die tien plaatsen zijn, bijvoorbeeld om een bewijs van goed gedrag en een geboorteakte af te halen. Daarna moet men alle documenten verzamelen en moet men ermee naar het ondernemingsloket. Zou het niet aangewezen zijn om de ondernemingsloketten de bevoegdheid te geven om die documenten zelf te verzamelen?

Wij hebben nood aan goede en gezonde bedrijven, met groeipotentieel. Daarnaar moet er volgens mij meer aandacht gaan, om te voorkomen dat er bedrijven in moeilijkheden komen. Wij moeten beginnen bij het begin en proberen bedrijven in een gezonde situatie doorheen hun evolutie te leiden. 

De kmo-test is goed, maar ook geen wondermiddel. Ik kijk er wel naar uit. In uw beleidsnota staat het ambitieuze plan om de administratieve lasten tegen 2014 met 30 % te verminderen. Mevrouw de minister, ik kijk met veel belangstelling uit naar die vermindering, maar ik kijk ook uit naar een nulmeting. Waartegenover zal men die 30 % stellen?Ik kijk evenzeer uit naar de uitvoering van een Europese richtlijn om de betalingstermijn op dertig dagen te brengen.
Mevrouw de minister, deze wet moet concreet worden tegen maart 2013, volgende maand dus.

Wij gaan u helpen, want wij hebben zelf een wetsvoorstel ingediend, het wetsvoorstel nr. 2414, om een en ander te doen vooruitgaan.

Inzake de financiering van de kmo’s is er het probleem van de wederbeleggingsvergoeding. Ook daar verwachten wij een initiatief. Het is u bekend dat kmo’s die een bank vervroegd willen terugbetalen, torenhoge boetes moeten betalen en tot het einde van de aangegane termijn intrest zullen moeten betalen.

Ook de toegang tot het krediet is een pijnpunt voor onze kmo’s. Hun reserves zijn uitgeput en 50 % ervan moet reeds bijspringen met eigen middelen. De vermindering van sociale bijdragen voor de eerste drie arbeidsplaatsen zou 10 000  arbeidsplaatsen moeten opleveren. Wat is de stand van zaken?

Zal die doelstelling worden bereikt? Wij willen behoedzaam zijn voor terugval na een periode van tegemoetkoming; dat mag immers niet leiden tot afdankingen. Graag kregen wij ook een grondige evaluatie van vroegere initiatieven zoals de werkgeversgroepering, de starters-bvba, de vervangende zelfstandigen en de Europese vennootschap. Er is niets mis mee om initiatieven te nemen en vast te stellen dat die niet het gehoopte succes kennen.  Ook dat is ondernemen.


Het kwam in de commissie tot een zeer pittige discussie tussen u en de PS-fractie. Ons voorstel lijkt mij meer aan te sluiten bij uw visie.

Wij kijken ook uit naar de uitzwerming, een positief initiatief. Waarom zou men mensen via outplacement ook niet een opleiding in de richting van een zelfstandige activiteit? Er worden kleine stapjes gezet, maar het is onvoldoende en het gaat te traag. De problemen moeten worden aangepakt bij het begin, niet op het einde. Onder deze regering zullen wij de bedenkelijke eer genieten dat onze economie op het einde van de legislatuur wellicht zal gekrompen zijn in vergelijking met het begin van de legislatuur.

Als het aan onze fractie ligt, vindt men in ons een partner inzake de bevordering van ondernemerschap.
Alleen al de discussie over de hervorming van het stelsel van de sociale bijdragen voor zelfstandigen heeft in de commissie een aantal tegenstellingen tussen de meerderheidspartijen blootgelegd. 

Van onze kant mag men een aantal concrete voorstellen verwachten rond de betalingstermijn van facturen, het sociaal statuut van de zelfstandigen, de BCO en inzake een horecaplan. We rekenen dan ook op uw medewerking.


01.72 Minister Sabine Laruelle: Er bestaat geen maatregel die alle economische problemen oplost. Ik ben het met u eens wat de cijfers betreft. Er zijn inderdaad meer faillissementen en er zijn minder starters. Wij hebben dus een probleem, maar wij zijn niet het enige Europese land met dat soort problemen. Er is echter geen mirakeloplossing. D'ailleurs, s'il y avait des solutions miracles, je suppose, monsieur Logghe, que la Flandre qui dispose de la compétence en matière d'économie
n'aurait pas perdu des emplois industriels comme c'est le cas actuellement. Si elle disposait de la solution miracle, on le saurait. Un certain nombre de mesures est nécessaire, mais il faut d'abord que la confiance revienne. Il faut travailler aussi
sur de ondernemingsgeest.

Wij staan bijna op de laatste plaats in Europa op het vlak van de ondernemingsgeest, wat niet genoeg is.
Le gouvernement a déjà pris plusieurs décisions en termes de compétitivité. Je pense aussi aux trois premiers emplois, une question qui comporte deux aspects. D'abord, il s'agit des nouveaux engagements depuis octobre. Il est donc un peu tôt pour faire une évaluation. Ensuite, depuis janvier, tous les emplois sont concernés. La mesure a deux objectifs: aider des petites entreprises à engager et à maintenir l'emploi.

Pour le guichet unique, élargir ses compétences ne me pose pas de problème. Nous en discutons pour le moment avec les Régions. Cela me semble important. De hervorming van de betaling van de sociale bijdragen is nog een maatregel. De heer Uyttersprot zei ook al dat veel zelfstandigen nu minder geld verdienen dan twee of drie jaar geleden. In het huidige systeem van de betaling van de sociale bijdragen is het zo dat de zelfstandigen in 2013 de sociale bijdragen betalen voor de inkomsten van 2010. Als zij nu minder inkomsten hebben dan in 2010, hebben zij een groot probleem met de betaling van de sociale bijdragen.

Comme nous avons pu en discuter en commission, je déposerai une proposition après avoir réalisé un travail de concertation avec des organisations de classes moyennes flamandes. En ce qui concerne les mesures avec le financement, j'y travaille avec mon collègue Vanackere. C'est évidemment un point essentiel dont nous avons déjà parlé en commission également.

Het doel is wel een beter evenwicht te bereiken tussen de rechten en de plichten van de banken, de kmo’s en de zelfstandigen. Tot nu toe hebben de banken alle rechten en de kmo’s alle plichten. Dat kan niet. Er moet een beter evenwicht worden bereikt. Er moet ook een plafond komen voor de wederbeleggingsvergoeding.

Ça concerne un indépendant qui veut restructurer ou rembourser ses crédits plus facilement. On doit aussi faciliter la portabilité des garanties, et j'y travaille avec ma collègue de la Justice.

01.73 Karel Uyttersprot (N-VA): Mevrouw de minister, ik zal mijn repliek kort houden. Een ondernemer moet ondernemen, maar de overheid moet een gunstig ondernemingsklimaat creëren waarin het ondernemen kan gedijen. Onze ondernemingsgeest beslaat inderdaad amper 7 % van de bevolking, waar dat gemiddelde in Europa 12 % bedraagt.

Een andere suggestie die ik zou willen formuleren omtrent de bevordering van ondernemerschap, is om toch eens een benchmark te doen naar de ons omringende landen. De benchmark is dan niet Frankrijk, waar het aantal falingen nog hoger ligt dan hier, maar wel Nederland en Duitsland, waar het aantal falingen substantieel lager ligt dan bij ons.

Wij kijken uit naar alle maatregelen die vooropgesteld zijn en wij zullen ze op de voet volgen. Onze eigen maatregelen zullen wij te gepasten tijde op de agenda zetten.

Comments

0 Responses to "Beleidsnota Minister S.Laruelle : Tussenkomst plenaire vergadering Parlement"

Een reactie posten

Karel Uyttersprot (soms) On Twitter

Goeie Vlaamse Twitteraars

De verandering begint in Denderbelle - Lebbeke - Wieze

 

DENKEN–DURVEN–DOEN




Dagelijks worden wij geconfronteerd met de problemen en zorgen van ondernemers, medewerkers, werkzoekenden, ... Dit zette mij aan het denken.

In plaats van langs de zijlijn te blijven staan, heb ik een boeiende job opzij gezet om via de politiek mee te timmeren aan een beleid van durven.

Als oplossing om uit de puinhoop te geraken, ben ik van oordeel dat een grondige staatshervorming dringend nodig is om zo de problemen, zoals een drastische hervorming van justitie, werkgelegenheid en jobs, echt betaalbare pensioenen, veiligheid en ondernemerschap, ... aan te pakken.
Dit wil ik doen.

Berichtenarchief