De Wever gaat voor Confederalisme

zaterdag 3 maart 2012



"Ik geloof niet meer in een klassieke staatshervorming. We komen telkens uit bij het tegenstelde van wat we willen. Met de verkiezingen van 2014 gaan wij voluit voor confederalisme." Dat zegt Bart De Wever, voorzitter van de N-VA in een interview met Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

"2014 wordt een scharniermoment. De kiezer beslist: ofwel mag Di Rupo verder doen, ofwel is het aan mij. Wint de N-VA, dan moeten de andere Vlaamse partijen ons volgen. Ze kunnen dan niet anders meer. En de Franstaligen zullen ons niet meer tegenhouden. Zij beseffen dat trouwens goed en bereiden zich volop voor op zo'n scenario. Waarom denkt u dat dat in Franstalig België veel meer over Plan B wordt gepraat dan hier?"

"We moeten het streefdoel veranderen: van het haalbare naar het noodzakelijke. Wij gaan voor de shock. Zelfs in de veronderstelling dat de grondwet na 2014 op slot zit. In dit land zijn de grootste veranderingen buíten de grondwet gebeurd. Ik denk aan de invoering van het algemeen stemrecht. De grondwet kan later nog altijd worden aangepast."

"Dat kan gebeuren zonder chaos of revolutie. In 2014 moet een consensus moet mogelijk zijn rond confederalisme", aldus Bart De Wever.

PG/ED

Comments

0 Responses to "De Wever gaat voor Confederalisme"

Een reactie posten

Karel Uyttersprot (soms) On Twitter

Goeie Vlaamse Twitteraars

De verandering begint in Denderbelle - Lebbeke - Wieze

 

DENKEN–DURVEN–DOEN




Dagelijks worden wij geconfronteerd met de problemen en zorgen van ondernemers, medewerkers, werkzoekenden, ... Dit zette mij aan het denken.

In plaats van langs de zijlijn te blijven staan, heb ik een boeiende job opzij gezet om via de politiek mee te timmeren aan een beleid van durven.

Als oplossing om uit de puinhoop te geraken, ben ik van oordeel dat een grondige staatshervorming dringend nodig is om zo de problemen, zoals een drastische hervorming van justitie, werkgelegenheid en jobs, echt betaalbare pensioenen, veiligheid en ondernemerschap, ... aan te pakken.
Dit wil ik doen.

Berichtenarchief