Etienne Vermeersch : Omdat mijn bloeddruk zo omhoog ging !

donderdag 21 juli 2011



Via lvb.net "Ziek van de nota-Di Rupo" heb ik onderstaande tekst gevonden. Professor Etienne Vermeersch lid van de Gravensteengroep geeft op Kanaal Z in het programma ZTalk Goossens duidelijk weer wat zijn standpunt is inzake de Nota Di Rupo.


Voor mij heeft nu de doorslag gegeven - ik moet er eerlijk over uitkomen - de lectuur van het voorstel van Di Rupo. Toen ik dat las, heb ik dus een pil moeten nemen omdat mijn bloeddruk zo naar omhoog ging. Ik vond dat verschrikkelijk.

Op territoriaal gebied komen we geen stap vooruit, het respecteren van de taalgrens, gaan we achteruit. En inzake de tweetaligheid van Brussel zetten we ook zeer substantieel een stap achteruit.

Ik denk dat dit dramatisch is. Het bewijst dat niemand van de Vlaamse onderhandelaars aan de Franstaligen kan uitleggen dat het territorium van Vlaanderen moet gerespecteerd worden. Dat de olievlek Brussel, dat dat moet gedaan zijn. (...)

Het plan Di Rupo, dat is puur plan B hé. Alles wordt voorzien, hé. Er is het principe van Badinter: als er een splitsing is, neem in Tsjechoslowakije, dan worden de grenzen die er waren, van deelstaten of regio's, dat worden de landsgrenzen. Uti possidetis, heet dat, het principe-Badinter. Dat is een principe om in vrede uiteen te gaan. Wij waren eigenlijk van mening dat de landsgrens, moesten we ooit uiteen gaan, dat dit de taalgrens is.

Het feit dat er nu een apart kanton vormt met de zes faciliteitengemeenten, waardoor die een eenheid vormen, waardoor die zoveel eigen eigenschappen krijgen, dat men nooit meer tegen Badinter of zijn opvolger zal kunnen zeggen: jamaar, die behoren eigenlijk ook tot Vlaanderen...

Bovendien zit daar nog de provocatie bij dat de hoofdplaats van dat kanton Sint-Genesius-Rode is. Uitgerekend de corridor... Waarom zegt men niet Wemmel? (...)

Comments

1 Response to "Etienne Vermeersch : Omdat mijn bloeddruk zo omhoog ging !"

Daniel Deblaere zei 10 februari 2012 om 13:28

Tijdens een vraaggesprek op de Nederlandse televisie meldde prof. Etienne Vermeersch reeds ten overvloede dat er enkel een Vlaams gevoel bestaat in dit koninkrijk. Een Belgisch gevoel was volgens deze merkwaardige flamingant nagenoeg onbestaande ...
Daniël Deblaere 10-2-2012

Een reactie posten

Karel Uyttersprot (soms) On Twitter

Goeie Vlaamse Twitteraars

De verandering begint in Denderbelle - Lebbeke - Wieze

 

DENKEN–DURVEN–DOEN




Dagelijks worden wij geconfronteerd met de problemen en zorgen van ondernemers, medewerkers, werkzoekenden, ... Dit zette mij aan het denken.

In plaats van langs de zijlijn te blijven staan, heb ik een boeiende job opzij gezet om via de politiek mee te timmeren aan een beleid van durven.

Als oplossing om uit de puinhoop te geraken, ben ik van oordeel dat een grondige staatshervorming dringend nodig is om zo de problemen, zoals een drastische hervorming van justitie, werkgelegenheid en jobs, echt betaalbare pensioenen, veiligheid en ondernemerschap, ... aan te pakken.
Dit wil ik doen.

Berichtenarchief