Mondelinge vraag : aanbesteding overheidsdrukkerij Fedopress

woensdag 17 november 2010

20-10-2010 Mondelinge vraag aan de minister van Economie, Innovatie, Administratieve Vereenvoudiging, ICT:

Geachte heer minister,

In januari 2010 werd door de vice-premier en minister van financiën, de heer Didier Reynders, een openbare aanbesteding goedgekeurd ten bedrage van 18 miljoen Eur. voor de investering in een nieuwe overheidsdrukkerij Fedopress, die vanaf 2012 het drukwerk van zoveel mogelijk federale overheidsdiensten, maar evenzeer voor bedrijven en particultieren (cfr p 12 lastenboek) zou gaan produceren.

De N-VA ondersteunt zeker een meer efficiënte overheidswerking maar in dit dossier moeten toch een aantal pertinente vragen gesteld worden:

1: Waarom plant men om, bovenop het interne drukwerk, ook nog werk voor externen te doen en zo te concurreren met private bedrijven en dit in een sector die reeds te kampen heeft met scherpe marges en overcapaciteit?

2: Kan de desbetreffende dienst een ‘business-plan Fedopress’ of een studie voorleggen waaruit blijkt dat men minstens de optie bestudeerd heeft om een raamakkoord met een of meerdere grote drukkerijen te hanteren of heeft men automatisch gekozen voor een investering van 18 milj euro op een moment dat er 22 miljard euro moet bespaard worden? Komt deze 18 milj € onze economie effectief ten goede?

3: Kan de minister garanderen dat deze drukkerij een vergelijkbare efficiëntie zal halen als een drukkerij uit de private sector?

4: Wie gaat de drukkerij ‘bemannen’ en is het personeel onderworpen aan dezelfde vereisten en CAO als de privébedrijven?

5: Is Fedopress in haar commerciële kontakten, als leverancier van private personen en bedrijven, aan dezelfde verplichtingen onderworpen als eenprivate drukkerij, met inschrijving in KBO, is zij onderworpen aan de BTW-wetgeving, ...

Met dank,

Karel Uyttersprot Volksvertegenwoordiger 20.10.2010


Antwoord gegeven in Commissie Financiën en Begroting op woensdag 10/11/2010:


13 Vraag van de heer Karel Uyttersprot aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen over "de nieuwe overheidsdrukkerij Fedopress" (nr. 462)

13.01 Karel Uyttersprot (N-VA): Mevrouw de voorzitter, mijnheer de staatssecretaris, in januari 2010 werd door de vicepremier en minister van Financiën Didier Reynders een openbare aanbesteding goedgekeurd voor een bedrag van 18 miljoen euro voor de investering in een nieuwe overheidsdrukkerij - Fedopress - die vanaf 2012 drukwerk zal afleveren voor zowel de federale overheidsdiensten als, en zo staat het in het lastenboek, voor bedrijven en particulieren.

Wij lezen dat op pagina 12 van het lastenboek. Daar staat dat er een introductie komt van een print-on-demandconcept waarbij zowel interne - ambtenaren en diensten - als externe - belastingplichtigen, particulieren, fiscaal deskundigen en firma’s - beroep zouden doen.

U weet dat de drukkerswereld een sector in moeilijkheden is. Het is een sector die voornamelijk bestaat uit familiale bedrijven. Om u een idee te geven, in 2008 gingen 49 drukkerijen in faling en in 2009 54.

Ik ben absoluut niet tegen een efficiëntere overheid, maar heb toch wel een aantal vragen.

Ten eerste, waarom plant men bovenop het interne drukwerk ook nog het werken voor externen zoals particulieren en bedrijven, en concurreert men aldus van overheidswege met de particuliere sector?

Ten tweede, werd er voor Fedopress een businessplan opgemaakt? Werd nagekeken in hoeverre de privémarkt daarop een antwoord zou kunnen bieden in plaats van zelf een investering te doen van 18 miljoen euro?

Ten derde, komen die 18 miljoen euro onze economie effectief ten goede? Zijn het producten van eigen bodem? Zijn de machines van hier afkomstig? Werd de software hier ontwikkeld? Of gaat het om een invoer uit een Europees of niet-Europees land?

Ten vierde, kunt u garanderen dat deze drukkerij een vergelijkbare efficiëntie zal vertonen met de privésector? Dat sluit een beetje aan bij mijn tweede vraag.

Ten vijfde, wie zal die overheidsdrukkerij bemannen? Zullen dat ambtenaren of drukkers zijn? Onder welke CAO vallen de personen die in die drukkerij werkzaam zullen zijn?

Ten slotte, als de drukkerij ook commercieel drukwerk doet, valt zij dan ook onder dezelfde verplichting als een private drukkerij, meer bepaald inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen? Is zij onderworpen aan dezelfde btw-reglementering, enzovoort?

13.02 Staatssecretaris Bernard Clerfayt:
Mevrouw de voorzitter, mijnheer Uyttersprot, ten eerste, Fedopress zal enkel intern drukwerk van de federale overheid verzorgen en heeft geenszins de bedoeling om private opdrachten na te streven in concurrentie met de grafische sector. Er wordt nergens in het lastenboek vermeld dat dit zou worden nagestreefd.

Het lastenboek introduceert wel een nieuw concept waarbij de documentatie en brochures van de FOD Financiën niet meer vooraf in grote getallen worden gedrukt, maar slechts worden gedrukt wanneer iemand – dus ook externen – die brochure vraagt. Daar leest u het woord “extern”.

De desbetreffende tekst in het lastenboek luidt als volgt. “De introductie van een print-on-demand-concept waarbij zowel interne (ambtenaren, diensten, enzovoort) als externe (belastingplichtigen, fiscaal deskundigen, firma’s, enzovoort) cliënten via de intra- en internetwebportalen van de FOD Financiën documentatie, publicaties, formulieren enzovoort, zullen kunnen bestellen, impliceert immers dat bepaalde producties die momenteel enkel op het offsetplatform worden geproduceerd, in de toekomst eveneens digitaal moeten kunnen worden aangemaakt.”

Het moge duidelijk zijn dat de externe cliënt, namelijk de belastingplichtige, enkel documenten uitgaande van de FOD Financiën kan aanvragen via Fedopress.

Op uw tweede en derde vraag kan ik het volgende antwoorden. Het is belangrijk om te herinneren aan de basisopzet: het samenbrengen van bestaande drukcapaciteit binnen de federale overheid is essentieel. Het gaat om het beter en efficiënter organiseren van wat intern reeds bestaat. De beslissing van de Ministerraad van 26 september 2009 om in het raam van de hernieuwing van de infrastructuur van de digitale printshop van de FOD Financiën die diensten om te vormen tot een dienst met afzonderlijk beheer, Fedopress, waarop vanaf 2012 alle federale overheidsdiensten een beroep zullen kunnen doen, past dus eerst en vooral volledig binnen het streven naar een kostenefficiënte werking van de overheid.

Sinds 2004 staat de digitale printshop van de FOD Financiën in voor het afdrukken en verzenden van alle – vaak persoonlijke en vertrouwelijke – volumedocumenten van de FOD Financiën, waaronder bijvoorbeeld de aanslagbiljetten of btw-rekeninguittreksels. Heel wat van deze documenten hebben derhalve een vertrouwelijk karakter. Deze centrale printshop betekent een belangrijke efficiëntiewinst voor de administratie, onder andere omdat de opmaak van de af te drukken volumedocumenten centraal gebeurt en er binnen de ontwikkeling van de toepassingen geen printfunctionaliteit meer moet worden ontwikkeld. Dit maakt niet alleen het beheer en onderhoud van de toepassingen eenvoudiger, maar draagt ook bij tot de uniformiteit en herkenbaarheid van de documenten. Jaarlijks worden meer dan 120 miljoen pagina’s afgedrukt aan een snelheid tot 425 pagina’s per minuut.

Daarnaast voorziet de omgeving in de aanmaak van een elektronische versie van ieder document en in de automatische opslag binnen het centrale documentbeheer. Deze elektronische documenten worden door verschillende toepassingen, waaronder My Minfin, benut en zijn een belangrijk element binnen onze doorgedreven en burgercentrische e-governmentstrategie. Deze centralisatie realiseert in een aanzienlijke besparing op de interne werkings-, onderhouds- en investeringskosten en op de portkosten. Daarenboven bracht de uitbouw van een geïntegreerde productieketen een veel grotere flexibiliteit.

Dit alles heeft ertoe geleid dat ook andere overheidsdiensten, waaronder de federale politie, sinds enige tijd gebruik maken van de mogelijkheden van deze digitale printshop voor hun gepersonaliseerde volumedocumenten. De omvorming tot een autonome dienst was dan ook een logische beslissing. Door deze dienst op vrijwillige basis aan te bieden, ter vervanging of aanvulling van de bestaande offsetdrukkerijen van de federale overheid, kan er een verdere efficiëntiewinst worden gerealiseerd, onder andere door een optimale benutting van het systeem en beschikbare expertise, en door de schaalvoordelen inzake totale investerings- en exploitatiekost.

Daarenboven biedt de integratie van de IT-printing en de klassieke drukkerij binnen een digitale oplossing heel wat bijkomende mogelijkheden op het vlak van drukwerk. Het is belangrijk hierbij op te merken dat het de bedoeling is dat de samensmelting uiteindelijk zal leiden tot een verdere rationalisering. Van het totale huidige printvolume van 620 miljoen pagina’s – 120 miljoen digitaal en 500 miljoen offset – zal het geraamde volume evolueren naar 300 miljoen pagina’s waaronder 200 miljoen digitaal en 100 miljoen offset.

Deze evolutie past bijgevolg volledig in het streven naar kostenbesparing, zonder enige negatieve impact op de dienstverlening aan de burgers, integendeel. In het budget 2010 is in een bedrag van 18 miljoen euro voorzien in het raam van het moderniseringsplan Coperfin. De evaluatiecommissie bestudeert momenteel de door de kandidaat-firma’s ingediende offertes. De toekenning van de opdracht zal ter goedkeuring worden voorgelegd aan de Ministerraad van 26 november 2010.

Uw vierde vraag. De medewerkers van Fedopress zijn statutaire of contractuele ambtenaren en hun arbeidsvoorwaarden zijn dan ook deze van het federale ambt.

Uw laatste vraag. Zoals reeds aangehaald zal Fedopress geen leverancier zijn van private personen en bedrijven en uitsluitend voor de eigen federale overheidsdienst werken en als dusdanig geen commerciële contacten hebben.

13.03 Karel Uyttersprot (N-VA): Van harte dank voor uw omstandig antwoord. Als ik die getallen hoor, zou ik graag de papierleverancier zijn, maar dat tussen haakjes.

Ik heb een bemerking en een suggestie. U zegt dat het gaat om documenten met een vertrouwelijk karakter. Ik ga daarmee akkoord. Heel wat private drukkerijen drukken ook documenten met een vertrouwelijk karakter drukken en dit zonder enig probleem en al vele jaren lang. Ik geef twee voorbeelden: private drukkerijen die ook obligaties of waardepapieren drukken of de drukkerijen die bijvoorbeeld de jaarverslagen van beursgenoteerde bedrijven drukken, waar ook absolute geheimhouding verplicht is. Dit ter verdediging van de sector.

13.04 Staatssecretaris Bernard Clerfayt: Dat gaat niet over persoonlijke gegevens als uw aanslagbiljet.

13.05 Karel Uyttersprot (N-VA):
Dat is nog niet ingevuld.

Ik heb nog een suggestie die wat te maken heeft met onduidelijkheid en onrust in de sector. Het zou misschien goed zijn als het lastenboek daar expliciet over gaat en vermeldt dat het documenten zijn voor intern gebruik. Zoals u het nu uitlegt is het duidelijker. De discussie en het onbegrip zijn evenwel uit de nota ontstaan. Misschien moet die verduidelijking in het lastenboek worden opgenomen.

13.06 Staatssecretaris Bernard Clerfayt:
... Het lastenboek mag niet meer aangepast worden. Wij hebben de offertes gekregen. Een beslissing zal worden genomen op de Ministerraad op 26 november. Volgende keer zullen wij proberen meer expliciet te zijn in het lastenboek.

13.07 Karel Uyttersprot (N-VA): Op de vraag of die 18 miljoen euro onze economie effectief ten goede gaat komen en wie de levering zal doen, hebt u nog geen antwoord gegeven. Ik vermoed dat er weinig Belgische machines bij zijn.

13.08 Staatssecretaris Bernard Clerfayt: ...

Het incident is gesloten.

Comments

0 Responses to "Mondelinge vraag : aanbesteding overheidsdrukkerij Fedopress"

Een reactie posten

Karel Uyttersprot (soms) On Twitter

Goeie Vlaamse Twitteraars

De verandering begint in Denderbelle - Lebbeke - Wieze

 

DENKEN–DURVEN–DOEN




Dagelijks worden wij geconfronteerd met de problemen en zorgen van ondernemers, medewerkers, werkzoekenden, ... Dit zette mij aan het denken.

In plaats van langs de zijlijn te blijven staan, heb ik een boeiende job opzij gezet om via de politiek mee te timmeren aan een beleid van durven.

Als oplossing om uit de puinhoop te geraken, ben ik van oordeel dat een grondige staatshervorming dringend nodig is om zo de problemen, zoals een drastische hervorming van justitie, werkgelegenheid en jobs, echt betaalbare pensioenen, veiligheid en ondernemerschap, ... aan te pakken.
Dit wil ik doen.

Berichtenarchief