Buurtbewoners en kunstenaar willen helden uit WO I herdenken met stukje natuur

donderdag 12 april 2012

Kunstenaar Tuur De Rijbel en enkele buurtbewoners willen aan de Veldekens een vredesbos aangeplant zien als herdenking voor de slachtoffers uit de Eerste Wereldoorlog. Ze krijgen daarbij steun van N-VA.

De ooms van kunstenaar Tuur De Rijbel werden omgebracht in de Veldekens aan de Hof-ter-Varentstraat aan het eind van de Eerste Wereldoorlog.

"Op 4 september 1914 was dat, vertelt De Rijbel. Duitse soldaten marcheerden door Lebbeke naar Dendermonde. Ze werden beschoten door Belgische soldaten. De Duitsers gaven de schuld aan de Lebbeekse burgers en vernielden de huizen aan de Brusselsesteenweg, waar ik ben opgegroeid. Op die dag werden ook 24 mannen gevangen genomen en later in de Veldekens voor een knotwilg gezet en omgebracht. De band met het verleden is er, want ook mijn drie ooms Octaaf, Leopold en Arthur Verhulst werden er doodgeschoten. Ze moesten eerst dan nog hun eigen grafput graven."


Vele voorstanders

De kunstenaar kreeg het verhaal als kind te horen.

"Het heeft me nooit losgelaten en knotwilgen spelen een belangrijke rol in mijn werken. Ik zou dan ook graag willen dat er op de plaats waar mijn ooms zijn omgebracht een gedenkplaat komt en een vredesbos wordt aangeplant. De slachtoffers die vielen tijdens de Eerste Wereldoorlog zouden op die manier een gepast eerbetoon krijgen."


Oppositiepartij N-VA springt mee op de kar en gooit het voorstel op de volgende gemeenteraad op tafel.


"Mogelijk worden de gronden achter de Flor Hofmanslaan omgezet in een kmo-zone", zegt Karel Uyttersprot. "Het weiland waarover sprake is in die zone gelegen. Voor de bewoning is er een groene buffer. Op het drassig stuk veld kan perfect een bos worden aangeplant. Het biedt de mogelijkheid om er te wandelen. Een monument kan de mensen herinneren aan de slachtoffers uit de Grote Oorlog, die in 2014 honderd jaar geleden werd gevoerd. Ook de bewoners van het rusthuis in de buurt kunnen er verpozen. Dit voorstel heeft al de steun van de Heemkring, de buurtbewoners en van kunstenaar Tuur De Rijbel. Hopelijk denkt het gemeentebestuur er ook zo over en kan het voorstel snel gerealiseerd worden."


STEF VAN OVERSTRAETEN
© 2012 Concentra

Comments

0 Responses to "Buurtbewoners en kunstenaar willen helden uit WO I herdenken met stukje natuur"

Een reactie posten

Karel Uyttersprot (soms) On Twitter

Goeie Vlaamse Twitteraars

De verandering begint in Denderbelle - Lebbeke - Wieze

 

DENKEN–DURVEN–DOEN




Dagelijks worden wij geconfronteerd met de problemen en zorgen van ondernemers, medewerkers, werkzoekenden, ... Dit zette mij aan het denken.

In plaats van langs de zijlijn te blijven staan, heb ik een boeiende job opzij gezet om via de politiek mee te timmeren aan een beleid van durven.

Als oplossing om uit de puinhoop te geraken, ben ik van oordeel dat een grondige staatshervorming dringend nodig is om zo de problemen, zoals een drastische hervorming van justitie, werkgelegenheid en jobs, echt betaalbare pensioenen, veiligheid en ondernemerschap, ... aan te pakken.
Dit wil ik doen.

Berichtenarchief