Beschouwingen bij 2010 - deel 2

dinsdag 4 januari 2011

Beschouwingen bij 2010 (2)

Parlementaire werkzaamheden.

Werkt dit parlement al ?

Op 6 juli legde ik, samen met alle andere 150 gekozenen de eed af in het Parlement. Onder hen 27 N-VA-ers, waarvan 6 Oost-Vlamingen : Siegfried Bracke, Sarah Smeyers, Peter De Decker, Ingeborg De Meulemeester, Miranda Van Eetvelde en ikzelf.



Voor wie er mocht aan twijfelen, ook zonder echte regering zijn er de parlementaire werkzaamheden. De N-VA fractie staat niet werkeloos langs de zijlijn. Het parlementaire werk wordt verdeeld over 11 commissies zoals binnenlandse zaken, justitie, buitenlandse zaken sociale zaken ...

In elke commissie zitten 17 parlementsleden en dit verdeeld over de politieke partijen volgens hun getalsterkte; zo heeft N-VA in elke commissie 4 effectieve mandaten. Persoonlijk zit ik in de commissies Bedrijfsleven en Handels- & Economisch recht en coördineer ik hier de N-VA fractie.

Ik ben plaatsvervanger in de commissies Financiën & Begroting en de commissie Ambtenarenzaken & Overheidsbedrijven. Bovendien heeft elke parlementariër het recht om in elke commissie tussen te komen. Deze commissies komen wekelijks samen voor de bespreking van wetsvoorstellen en –ontwerpen, en om de bevoegde ministers te ondervragen.

De aanslepende onderhandelingen hebben mij er niet van weerhouden om een aantal vragen te stellen aan verschillende ministers (ruim 30 tussenkomsten op dit ogenblik), om dossiers uit te werken of om wetsvoorstellen voor te bereiden. Via mijn site kun je deze werkzaamheden volgen evenals via de site van de Kamer van Volksvertegenwoordigers.

Comments

0 Responses to "Beschouwingen bij 2010 - deel 2"

Een reactie posten

Karel Uyttersprot (soms) On Twitter

Goeie Vlaamse Twitteraars

De verandering begint in Denderbelle - Lebbeke - Wieze

 

DENKEN–DURVEN–DOEN




Dagelijks worden wij geconfronteerd met de problemen en zorgen van ondernemers, medewerkers, werkzoekenden, ... Dit zette mij aan het denken.

In plaats van langs de zijlijn te blijven staan, heb ik een boeiende job opzij gezet om via de politiek mee te timmeren aan een beleid van durven.

Als oplossing om uit de puinhoop te geraken, ben ik van oordeel dat een grondige staatshervorming dringend nodig is om zo de problemen, zoals een drastische hervorming van justitie, werkgelegenheid en jobs, echt betaalbare pensioenen, veiligheid en ondernemerschap, ... aan te pakken.
Dit wil ik doen.

Berichtenarchief