Gebied Oude Briel Baasrode wordt duurzaam en kwalitatief watergebonden bedrijventerrein

vrijdag 3 juni 2011


PERSBERICHT PROVINCIEBESTUUR OOST-VLAANDEREN :


De Provincie Oost-Vlaanderen, Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) en de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Oost-Vlaanderen werken samen om het gebied Oude Briel in Baasrode om te vormen tot een duurzaam en kwalitatief bedrijventerrein. Veel aandacht gaat hierbij uit naar de leefbaarheid van de omwonenden, mobiliteit en ruimte voor groene maatregelen.



Het project moet leiden tot een watergebonden bedrijventerrein omdat het ideaal gelegen is aan de Schelde. Hierdoor kan het goederenvervoer over de weg maximaal verschuiven naar de binnenvaart, als milieuvriendelijkste transportmodus. Bij dit hele transformatieproces zullen de partners, in de mate van het mogelijke, rekening houden met de situatie van de bestaande bedrijven.

Het project betekent voor de streek een belangrijke economische impuls. Het kan extra bedrijven aantrekken en nieuwe arbeidsplaatsen realiseren.

De drie partners willen alle belanghebbenden bij de realisatie betrekken.
De stad Dendermonde ondersteunt dit project.

Samenwerkingsovereenkomst

In het kader van het afbakeningsproces van het kleinstedelijk gebied Dendermonde werd voor het industrieterrein aan de Schelde in Baasrode een aparte en uitvoerige studie opgemaakt. De reden daarvoor waren de diverse stedelijke potenties van het terrein.
Het is de bedoeling om de visie die in deze studie naar voor komt, te vertalen naar een realistisch, haalbaar plan. Om dat te bereiken werd een samenwerking opgezet tussen het provinciebestuur Oost-Vlaanderen, de POM Oost-Vlaanderen en W&Z.

Op donderdag 19 mei 2011 werd deze samenwerkingsovereenkomst ondertekend.

Watergebonden bedrijventerrein
In de studie werd gekozen voor de transformatie van het gebied naar een watergebonden bedrijventerrein omwille van de ligging aan de Schelde en de enorme potenties voor watergebonden bedrijvigheid.
De binnenvaart is immers het transportmiddel van de toekomst en heeft een aantal belangrijke troeven: milieuvriendelijk, goedkoop, snel en op tijd.
Door een deel van het transport via de weg naar transport via de waterweg te verschuiven, kan de binnenvaart de mobiliteit verbeteren, de files verminderen en bovendien de verkeersveiligheid en leefbaarheid positief beïnvloeden.

Het is helemaal niet de bedoeling om van Baasrode een haven te maken, maar wel om de bedrijven die op het terrein hun activiteiten uitbouwen zoveel mogelijk van de waterweg gebruik te laten maken om hun goederen aan en af te voeren. De moderne overslaginfrastructuur neemt een beperkte ruimte in en veroorzaakt weinig lawaaihinder.

Aandacht voor de leefbaarheid

Bij de opmaak van het inrichtingsplan wordt vooral een betere leefbaarheid van het gebied nagestreefd: het voorzien van groenbuffers en een veilig fietspad en eventueel de aanleg van een nieuwe ontsluitingsweg die de bereikbaarheid van het terrein zal verbeteren.

Welke stappen zullen de partners eerst zetten?
De komende maanden starten de partners de noodzakelijke studies op.

De Provincie staat in voor het planningstraject en zorgt voor de opmaak van het provinciaal ruimtelijke uitvoeringsplan (PRUP). De Provincie zal ook de milieu- en mobiliteitseffecten onderzoeken.

W&Z staat in voor het realisatietraject. Met de bestaande bedrijven zal bekeken worden hoe zij voor hun transport zoveel mogelijk gebruik kunnen maken van de waterweg. De transformatie naar een watergebonden bedrijventerrein zal in verschillende fases gebeuren: eerst door de bestaande overslag te maximaliseren, vervolgens door de herinrichting van de terreinen en, indien opportuun, door te investeren in nieuwe laad- en losinfrastructuur. Recent werden besprekingen met deze bedrijven opgestart.

De POM Oost-Vlaanderen zal instaan voor de coördinatie van het project. Hierdoor bestaat er een continue terugkoppeling tussen het voortraject met de studies over de ruimtelijke voorwaarden en de financiële haalbaarheid en de gefaseerde realisatie, gekoppeld aan een goed beheer van het terrein.

Communicatie
Doorheen het volledige project zal met alle belanghebbenden worden gecommuniceerd. Door de bewoners en de bedrijven te betrekken bij de realisatie trachten de initiatiefnemers een maximaal draagvlak te creëren voor de ontwikkeling van het gebied.


Meer :

- Blog Willy Van Damme

- Politics.be

- Pomov

- Waterwegen en Zeekanaal

- TV Oost

- Waarom watergebonden bedrijventerrein ?

- Economische Raad Oost-Vlaanderen (EROV)



Comments

0 Responses to "Gebied Oude Briel Baasrode wordt duurzaam en kwalitatief watergebonden bedrijventerrein"

Een reactie posten

Karel Uyttersprot (soms) On Twitter

Goeie Vlaamse Twitteraars

De verandering begint in Denderbelle - Lebbeke - Wieze

 

DENKEN–DURVEN–DOEN




Dagelijks worden wij geconfronteerd met de problemen en zorgen van ondernemers, medewerkers, werkzoekenden, ... Dit zette mij aan het denken.

In plaats van langs de zijlijn te blijven staan, heb ik een boeiende job opzij gezet om via de politiek mee te timmeren aan een beleid van durven.

Als oplossing om uit de puinhoop te geraken, ben ik van oordeel dat een grondige staatshervorming dringend nodig is om zo de problemen, zoals een drastische hervorming van justitie, werkgelegenheid en jobs, echt betaalbare pensioenen, veiligheid en ondernemerschap, ... aan te pakken.
Dit wil ik doen.

Berichtenarchief