De Walen leven boven hun stand.

donderdag 9 juni 2011

Vier jaar geleden titelde de Vlaamse Volksbeweging nog "Spreidstand Luc De Bruyckere, stilstand Voka?" (zie link).

Maar vandaag in volle formatieperiode heeft Luc De Bruyckere (de immer vriendelijke VOKA-voorzitter) zich toch heel scherp uitgedrukt. Er stond een belangrijk interview in De Tijd onder de titel "Wallonië leeft boven zijn stand".

Enkele uitspraken :

- "Wallonië leeft op dit moment dankzij de vrijgevigheid van Vlaanderen boven zijn stand"

- "Het primair tekort bedraagt in Wallonië zes miljard euro. Dat was in 2006 nog één miljard. Wallonië leeft boven zijn stand. Dat kon alleen maar blijven duren door de transfers vanuit Vlaanderen’, zei de voorzitter van de Vlaamse werkgeversorganisatie voor een zaal vol Waalse werkgevers.

- "Vlaanderen is solidair, maar op voorwaarde dat die transparant is en het niet om bijstand gaat".

- "Wallonië heeft nood aan diepgaande hervormingen" (hij wees er op dat de werkzaamheidsgraad in Wallonië 55 procent bedraagt - terwijl dat in Vlaanderen 66 procent is -, dat het Franstalig onderwijs niet sterk staat en dat werknemers uit Doornik bijvoorbeeld weigeren om werk in Kortrijk te aanvaarden).

- "Ik hoor veel goeds over het Marshallplan. Ik wou dat ik het kon geloven ...".

- "Wallonië beschikt nochtans over een aantal troeven om er terug bovenop te raken."

- "Ik streef enkel een grotere economische efficiëntie na".

- "Dat cobeheer van Brussel is voor Vlaanderen een conditio sine qua non. De tijd van halfbakken maatregelen is nu voorbij".

- "Wij zijn nu aan het verarmen. En de situatie zal er niet op verbeteren indien we geen aangepaste oplossing vinden. Immobilisme is de snelste weg naar separatisme".

- "Er moet eerst een akkoord zijn over een staatshervorming. Dat is niet mijn standpunt, maar dat is de manier waarop Vlaanderen erover denkt".

Comments

0 Responses to "De Walen leven boven hun stand."

Een reactie posten

Karel Uyttersprot (soms) On Twitter

Goeie Vlaamse Twitteraars

De verandering begint in Denderbelle - Lebbeke - Wieze

 

DENKEN–DURVEN–DOEN




Dagelijks worden wij geconfronteerd met de problemen en zorgen van ondernemers, medewerkers, werkzoekenden, ... Dit zette mij aan het denken.

In plaats van langs de zijlijn te blijven staan, heb ik een boeiende job opzij gezet om via de politiek mee te timmeren aan een beleid van durven.

Als oplossing om uit de puinhoop te geraken, ben ik van oordeel dat een grondige staatshervorming dringend nodig is om zo de problemen, zoals een drastische hervorming van justitie, werkgelegenheid en jobs, echt betaalbare pensioenen, veiligheid en ondernemerschap, ... aan te pakken.
Dit wil ik doen.

Berichtenarchief