Mondelinge vraag : Problemen Lijn 60 Brussel- Dendermonde-Zele – Lokeren

donderdag 10 februari 2011



De NMBS heeft brave klanten


Problemen Lijn 60 Brussel- Dendermonde-Zele – Lokeren

Weersomstandigheden, technische problemen en de toename van het aantal reizigers die kiezen voor de NMBS, heeft een aantal gevolgen op organisatorisch en structureel vlak .

De dagelijkse vertragingen, geannuleerde treinen, treinstellen van 12 wagons die herleid worden tot 6, het niet functioneren van de verwarming, de stilstand op 11 januari van de trein Brussel-Dendermonde gedurende 2u30 te Jette, … het is maar een kleine greep uit de vele problemen waarmee de treinreizigers iedere dag mee te maken hebben.


Gevolgen: te laat op het werk en verloren tijd die moet ingehaald worden, s’avonds te laat om de kinderen af te halen aan de crèche met de kosten vandien, gemiste aansluitingen naar Zele, Lokeren of Sint-Niklaas, de wachtende partner voor het station… ( Website Wase Pendelaars )

Bovendien worden er op deze lijnen nog oude/verouderde treinstellen ingezet die niet meer voldoen aan de behoeften van dit ogenblik en onderhevig zijn aan aanpassingen en herstellingen bij veranderende weersomstandigheden; Maar ook nieuwe wagons laten het regelmatig afweten.

Met het oog op een afdoende oplossing voor deze problemen werden door Karel Uyttersprot volgende vragen voorgelegd aan minister Inge Vervotte.

  • welke maatregelen worden er genomen om de problemen op te lossen?
  • welke infrastructuurwerken er de komende 12 maand worden uitgevoerd op bovenvermelde trajecten ?
  • momenteel worden er op deze lijnen nog oude/verouderde treinstellen ingezet die niet meer voldoen aan de behoeften van dit ogenblik en onderhevig zijn aan aanpassingen en herstellingen bij veranderende weersomstandigheden;
  • wat is het investeringsprogramma voor de vervanging van de oude stellen en zijn hiervoor reeds de nodige beslissingen getroffen en over welke budgetten is hier sprake?
Aansluitend op mijn vragen ging collega Ingeborg Demeulemeester in op de specifieke problemen die zich stellen te Sint-Niklaas als gevolg van belangrijke spoorwegwerkzaamheden.


Karel Uyttersprot
Volksvertegenwoordiger
0497/522 800


Parlementaire vragen 8.2.2011

  • de heer Karel Uyttersprot aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven over "de vernieuwingsinvesteringen van de NMBS op lijn 60" (nr. 1598)
  • mevrouw Ingeborg De Meulemeester aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven over de treinverbinding Brussel - Sint-Niklaas(nr. 2377)
11.01 Karel Uyttersprot( N-VA) : Mijnheer de voorzitter, mevrouw de minister, van lijn 50 naar lijn 60 is niet zo’n groot verschil. Mijn vraag dateert reeds van december, maar blijft volgens mij actueel.

Ik moet u proficiat wensen, want u hebt zeer brave klanten. Uw klanten blijven komen, natuurlijk een beetje bij gebrek aan alternatief.

Zoals u weet, is er een belangrijke toename van het aantal reizigers op de lijn 60. Dat is echter ook een lijn met heel wat technische problemen. Die technische problemen doen heel wat problemen rijzen op maatschappelijk vlak. Ik denk aan de ontregeling van de werkuren, inhaaluren voor de mensen die moeten punten naar het bedrijf, mensen die hun treinaansluiting missen. Ik vernoem ook mensen die voor kinderopvang moeten zorgen, een uur te laat komen en bijkomend kinderopvang moeten betalen; mensen die moeten wachten in het station; enzovoort.

Ik stel vast dat er op lijn 60 enerzijds een belangrijke toename is, maar dat anderzijds de stellen dikwijls korter worden, soms van 12 naar 6 toestellen.

Op 11 januari, bijvoorbeeld, moest de trein in Jette gedurende twee uur en vijftig minuten wachten wegens een of ander technisch defect.

Mevrouw de minister, welke voorzieningen treft u voor de opvang van het gestegen aantal reizigers?

Welke schikkingen doet u inzake infrastructuurwerken en/of om de verouderde stellen te vervangen, zodanig dat die technische mankementen steeds minder worden?

11.02 Ingeborg De Meulemeester ( N-VA): Mevrouw de minister, sinds 12 december is er een nieuwe dienstregeling van toepassing op de rechtstreekse treinverbinding tussen Sint-Niklaas en Brussel. Er rijden nu nog slechts vijf rechtstreekse treinen, namelijk drie in de ochtendspits en twee in de avondspits.

Op andere tijdstippen dienen de pendelaars over te stappen in Dendermonde om daar de stoptrein te nemen naar Sint-Niklaas. Aangezien de trein vanuit Brussel vaak met grote vertraging toekomt in Dendermonde, is in vele gevallen de trein naar Sint-Niklaas reeds vertrokken. Daardoor moeten de pendelaars een uur wachten op de volgende trein. Een verzekerde aansluiting drong zich dus op.

In die aansluiting werd ondertussen voorzien, maar blijft beperkt tot Lokeren, zodat de pendelaars die naar Sinaai, Belsele of Sint-Niklaas willen, opnieuw moeten overstappen in het station van Lokeren. Voor Lokeren is de nieuwe situatie verbeterd, maar voor Sint-Niklaas en de deelgemeenten blijven de problemen zich verder opstapelen. Voor die reizigers is de kans reëel dat zij tweemaal dienen over te stappen tijdens hun reis van Brussel naar het Waasland.(…)

Inge Vervotte : De laatste twee jaren is er een lichte stijging van het aantal reizigers merkbaar, zowel tussen Dendermonde en Jette als tussen Dendermonde en Lokeren.(…)

De NMBS volgt de bezetting van de treinen op lijn 60 op de voet en waar nodig worden er in de mate van het mogelijke versterkingen uitgevoerd. Dit is uiteraard zonder materieelproblemen.

Men vraagt dan aan Technics: hoeveel materiaal hebt u? Zij kunnen niet altijd al het materiaal leveren. Dat is de reden waarom er op bepaalde momenten een verschil is tussen het geplande aanbod en het geleverde aanbod. Een van de oorzaken, materieelpannes, heeft onder andere te maken met de installatie van TBL1+, maar niet alleen dat: ook met technische mankementen in het algemeen.

In het kader van de concentratie van de seinhuizen worden momenteel de buitenwerken voor de vernieuwing van de seininrichtingen langs de lijn Brussel-Dendermonde uitgevoerd. In het voorjaar 2011 zullen gelijkaardige werken starten op het baanvak Dendermonde-Lokeren en tussen Lokeren en Sint-Niklaas.

De overname van de seinposten van Asse en Opwijk door de nieuwe seinpost van Dendermonde zal in 2011 plaatsvinden.

De snelheid waarmee treinen van de lijn uit Lokeren het station van Dendermonde binnenrijden, zal worden verhoogd. De vernieuwingswerken van de perrons in het station van Sint-Niklaas zijn in uitvoering en zullen ongeveer drie jaar duren.

De oude motorstellen worden vanaf 2012-2013 vervangen door de nieuwe motorstellen Desiro. Deze Desiro-treinstellen maken deel uit van een bestelling van 305 motorstellen die in 2008 voor een bedrag van 1,4 miljard euro is geplaatst.

De NMBS is zich bewust van het probleem voor reizigers vanuit Brussel met bestemming Lokeren, Belsele, Sinaai en Sint-Niklaas die hun overstap in Dendermonde missen.

Reizigers vanuit Brussel met bestemming Lokeren, Belsele, Sinaai en Sint-Niklaas moesten vanaf 12 december 2010 het grootste deel van de dag overstappen in Dendermonde op een pendeltrein, een ICL-trein naar Sint-Niklaas.

De NMBS heeft echter vastgesteld dat de trein vanuit Brussel regelmatig met vertraging aankwam in Dendermonde. Deze vertraging kon niet worden opgevangen door de pendeltrein naar Sint-Niklaas, met als gevolg dat de reizigers in Dendermonde een uur moesten wachten op de volgende trein naar Lokeren en Sint-Niklaas. Daarom hebben NMBS en Infrabel een noodoplossing uitgewerkt waardoor deze lange wachttijd wordt vermeden.

Bij vertraging tot 20 minuten van de trein vanuit Brussel werd de aansluiting met de pendeltrein in Dendermonde vanaf maandag 24 januari verzekerd. De pendeltrein wordt vervolgens wel beperkt tot Lokeren, waar er onmiddellijk een aansluiting is op de L-trein naar Antwerpen met haltes in Belsele, Sinaai en Sint-Niklaas. Ondanks deze extra overstap zal de vertraging veel beperkter zijn dan in de vroegere situatie voor reizigers van deze stations omdat de wachttijd in Dendermonde tot een uur kon oplopen.

Aangezien de pendeltrein, de ICL-trein Dendermonde-Sint-Niklaas, in het scenario hierboven wordt beperkt tot Lokeren heeft dit ook gevolgen voor de reizigers vanuit Sint-Niklaas, Sinaai en Belsele met bestemming Brussel. Daarom vraagt de NMBS hen om hun reisweg als volgt aan te passen. Aan de reizigers vanuit Sint-Niklaas met bestemming Brussel wordt aangeraden om de IR-a-trein naar Mechelen te nemen waar zij meteen kunnen overstappen op een trein met bestemming Brussel. De reizigers vanuit Sinaai en Belsele met bestemming Brussel nemen de IC-g-trein naar Oostende tot in Lokeren en stappen daar over op de pendeltrein naar Dendermonde. In Dendermonde is de aansluiting verzekerd op de trein naar Brussel. Deze oplossing zou een groot deel van de klachten moeten kunnen verhelpen.

Bovendien lijkt een tweede opstap mij beter dan enkel een overstap in Dendermonde, indien daarmee de aansluitingsproblemen wegens de vertragingen worden verholpen en de reizigers zodoende niet een uur op de volgende trein moeten wachten.

De noodoplossing werd op korte tijd uitgewerkt. De NMBS kon haar reizigers dan ook niet lang op voorhand inlichten. De treinkaarthouders van wie het e-mailadres bekend is, werden op maandag 24 januari ingelicht per mail. Ook verscheen er in de regionale pers een artikel met wat meer uitleg.

Wanneer het noodscenario effectief wordt toegepast, worden de reizigers gewaarschuwd via de omroepinstallaties en via de treinbegeleiders.

De NMBS heeft geen contact genomen met de regionale vervoermaatschappijen. Het is de bedoeling dat, eenmaal Infrabel opnieuw de volledige infrastructuur van het station Sint-Niklaas ter beschikking stelt, de NMBS dan opnieuw de oude dienstregeling kan toepassen. Dan hopen wij op minder hinder.

Karel Uyttersprot ( N-VA ): Mevrouw de minister, ik dank u voor uw heel gedetailleerde uitleg.

Comments

0 Responses to "Mondelinge vraag : Problemen Lijn 60 Brussel- Dendermonde-Zele – Lokeren"

Een reactie posten

Karel Uyttersprot (soms) On Twitter

Goeie Vlaamse Twitteraars

De verandering begint in Denderbelle - Lebbeke - Wieze

 

DENKEN–DURVEN–DOEN




Dagelijks worden wij geconfronteerd met de problemen en zorgen van ondernemers, medewerkers, werkzoekenden, ... Dit zette mij aan het denken.

In plaats van langs de zijlijn te blijven staan, heb ik een boeiende job opzij gezet om via de politiek mee te timmeren aan een beleid van durven.

Als oplossing om uit de puinhoop te geraken, ben ik van oordeel dat een grondige staatshervorming dringend nodig is om zo de problemen, zoals een drastische hervorming van justitie, werkgelegenheid en jobs, echt betaalbare pensioenen, veiligheid en ondernemerschap, ... aan te pakken.
Dit wil ik doen.

Berichtenarchief